Zwodzony, dwupoziomowy, ponad 100-metrowy most, toalety i natryski dla żeglarzy i pomosty z 70 stanowiskami cumowniczymi. Za nami pierwszy etap budowy Portu Jachtowego.

Zakończono pierwszy etap prac przeprowadzanych na Wyspie Grodzkiej. W ramach inwestycji powstał ponad 100-metrowy most, który połączył wyspę z Łasztownią. Most jest dwupoziomowy – górą będzie odbywał się ruch pieszy i sporadycznie samochodowy, zaś na dole powstały toalety i natryski dla żeglarzy oraz pompownia ścieków.

Najistotniejszym dla żeglarzy elementem są nowe pomosty pływające, przy których utworzono ponad 70 stanowisk cumowniczych wyposażonych w wodę, prąd oraz punkt odbioru ścieków, przy których będą mogły zatrzymać się zarówno małe jak i duże jednostki. Dostęp do pomostów będą miały jedynie osoby uprawnione. Oprócz mostu i pomostów wybudowana zaporę lodową przy wejściu do kanału Duńczyca, która ma chronić przed zniszczeniem wybudowaną infrastrukturę przed lodem płynącym z góry rzeki. Zagospodarowano także teren Nabrzeża Starówka.

Dzięki tej inwestycji ze Szczecina do Trzebieży przepłyniemy w 4-5 godzin, z Trzebieży do Ueckermünde dotrzemy w 5-6 godzin.

Projekt realizowany był w partnerstwie z Powiatem Vorpommern-Greifswald. Rozbudowa bazy żeglarskiej w Szczecinie utworzyła wraz z przystania w Ueckermünde zlokalizowanej na terenie Powiatu, transgraniczny szlak turystyki wodnej.

Port Jachtowy w Szczecinie jest dostosowany do poruszania sie i zeglowania osobom niepełnosprawnym, bedzie miejscem organizacji wspólnych transgranicznych spotkań, szkoleń i edukacji młodzieży oraz bedzie służył organizacji imprez związanych z wodą o zasięgu transgranicznym m.in. w ramach realizowanej współpracy.

Jak podkresił Piotr Krzystek, zakończony pierwszy etap budowy mariny jest początkiem ożywiania wyspy Grodzkiej i Łasztowni, a kolejne działania będą zależne od funduszy, które do 2023 roku uda się pozyskać.

Marina na wyspie Grodzkiej będzie płatna, docelowo nie będzie przeznaczona dla jednostek, które będą chciały tam cumować na stałe. Na razie nie wiadomo kto będzie zarządzał mariną, miasto jest obecnie w trakcie wyłaniania operatora.

Wykonawcą inwestycji jest szczecińska firma Energopol, koszt to 20.885.310,66 zł. Projekt został dofinasowany w ramach INTERREG IV A: 2.023.269,00 EURO.