Sieją trawę, zamiatają chodniki, sprzątają sprzęt. Tydzień temu Firma Strabag ogłosiła zakończenie prac na budowie Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju – sprawdzamy jak to wszystko wygląda.

13 kwietnia główny wykonawca poinformował media o zakończeniu prac na budowie pierwszego odcinka SST. Inwestycja to w sumie 4 km podwójnego torowiska wraz z infrastrukturą techniczną umożliwiającą zdalne sterowanie urządzeniami torowymi, sieć trakcyjna o długości 8,2 km, wykop obudowany (789 m), estakady nad ulicą Hangarową (66 m), wiadukt i kładka technologiczna w ciągu ulicy Batalionów Chłopskich (17 m), a także kładka - przystanek Lotnisko (75 m).

Do zadań Wykonawcy należało również wybudowanie tunelu dla pieszych pod torami tramwajowymi wraz z pochylniami dla osób niepełnosprawnych oraz tunelu dla pieszych pod istniejącą linią tramwajową pomiędzy stacjami Szczecin Zdroje Oleszna – Szczecin Dąbie.

STRABAG przebudował także sieć kanalizacji deszczowej o łącznej długości 2,5 km, kanalizacji sanitarnej w ciągu ulic Batalionów Chłopskich, Bagiennej i Hangarowej, urządzeń wodno-melioracyjnych, sieć elektroenergetyczną oświetlenia ulicznego w ulicy Hangarowej i Batalionów Chłopskich, gazową niskiego i średniego ciśnienia, sieć cieplną, wykonaną z rur preizolowanych w technologii bezkanałowej oraz sieć teletechniczną i teleinformatyczną.

Zakończenie prac nie jest równoznaczne z zejściem ekip budowlanych z placu budowy. Teraz generalny wykonawca przeprowadza pierwsze testy i usuwa ewentualne usterki. Następnie rozpoczną się oficjalne odbiory, które z pewnością potrwają kilka tygodni. Stopniowo będzie także przywracana stała organizacja ruchu.

Koszt inwestycji to prawie 189 mln złotych – w tym ponad 86 mln pochodzi ze środków unijnych.