PKP zdecydowały się na zmianę pierwotnej wersji modernizacji dworca. Zrezygnowano z przebudowy układu komunikacyjnego i placu dworcowego na rzecz przebudowy infrastruktury torowo-peronowej.

Dlaczego?

-Zrealizowanie projektu w pierwotnym zakresie, w oparciu o realny harmonogram prac, nie jest możliwe w tej perspektywie finansowej, stąd konieczność korekty projektu – informuje Barbara Leszczyńska z zespołu prasowego PKP.

Poseł Arkadiusz Litwiński (PO), który lobbował w Warszawie za wpisaniem projektu na listę podstawową Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (najpierw w ogóle tam nie trafił, zaś sierpniu ub. r. znalazł się na liście rezerwowej), w poprzedni piątek otrzymał odpowiedz od Andrzeja Massela, podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

-Podczas najbliższej aktualizacji „Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013” Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej rekomendować będzie Ministerstwu Rozwoju Regionalnego przesunięcie przedmiotowego projektu z listy rezerwowej na podstawową – czytamy w ministerialnym piśmie.

To oznacza, że dworzec zostanie zmodernizowany na 99 proc. W tej sprawie martwi jedynie to, że projekt został poważnie okrojony. Nie powstanie m.in. podziemny parking w systemie Park&Ride i plac dworcowy. Po modernizacji, Szczecin wciąż nie będzie miał Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego (jak wcześniej planowano).

-Efekt synergiczny projektu jest uwarunkowany działaniami innych podmiotów, będących właścicielami infrastruktury na terenach sąsiadujących z terenem kolejowym – tłumaczy Leszczyńska.

Jak więc zmieni się dworzec? Zostanie przebudowany m.in. budynek dworca, częściowo perony poprzez wymianę nawierzchni, kładka dla pieszych (zostanie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych), zostanie przedłużony tor stacyjny przy peronie nr 2 i zostanie zmodernizowany tunel obsługujący ruch pasażerski. Nie wiadomo czy zostanie wyburzona południowa niska część budynku (dawna bagażownia) a w jej miejsce powstanie nowoczesna jednoprzestrzenna hala.

-Zmieniony zakres rzeczowy projektu uwzględniać będzie przebudowę obiektów zlokalizowanych jedynie na działkach znajdujących się w wieczystym użytkowaniu PKP S.A., tj. budynek dworca i infrastrukturę torowo - peronową.- czytamy w piśmie adresowanym do posła Litwińskiego.

Koszt inwestycji to prawdopodobnie 171,8 mln zł (co ciekawe, pomimo okrojenia projektu, jest to suma wyższa o blisko 50 mln w stosunku do pierwotnych planów). Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem, modernizacja rozpocznie się w czerwcu 2013 roku, czyli na dwa miesiące przed regatami The Tall Ships’ Races i potrwa dwa lata.

Czy w nowej perspektywie budżetowej UE na lata 2014-2020 spółka PKP będzie ubiegać się o fundusze na „dokończenie” modernizacji dworca i finalnie powstanie Zintegrowane Centrum Komunikacyjne z prawdziwego zdarzenia? Będziemy o to pytać PKP, MRR, parlamentarzystów i miasto. To na pewno nie koniec batalii o dworzec na miarę europejskiej metropolii.

Zobacz też: Remont dworca: no i mamy pat

Zobacz też: Przebudowa dworca Szczecin Główny jednak możliwa