Most Cłowy zamknięty, ale pozostałe szczecińskie przeprawy też nie są w idealnym stanie. Tak wynika z odpowiedzi magistratu na interpelację radnego Wojciecha Dorżynkiewicza (niezrzeszony). Podczas przeglądów żaden z mostów nie uzyskał najwyższej oceny od ekspertów .
Dyskusja na temat stanu technicznego szczecińskich przepraw rozpoczęła się w połowie czerwca, gdy z powodu poważnego uszkodzenia zamknięty został Most Cłowy.

W odpowiedzi na interpelację radnego Dorżynkiewicza miejscy urzędnicy nie zdradzili jaką ocenę otrzymał most Cłowy podczas ostatnich oględzin przed wykryciem uszkodzenia. Podkreślone zostało tylko, że awaria nie mogła zostać dostrzeżona wcześniej.

„Dodatkowe kable sprężające przęsło obudowano płytą betonową, która z biegiem czasu przestała chronić kable przed korozją, a jednocześnie uniemożliwiała stwierdzenie oceny korozji elementów sprężających. to, że kable, które uległy awarii były obudowane betonem (tzn. były niewidoczne dla dokonujących przeglądu)” - czytamy w odpowiedzi.

Ostatni przegląd rozszerzony mostu odbył się w grudniu 2013 r., przegląd roczny w listopadzie 2015 r., oględziny w marcu 2016 r.. Poważniejszy remont przeprawy wykonany był w latach 2008-2010.

 

Trasa Zamkowa

Stan techniczny mostów i estakad eksperci oceniali w skali 0-5. Najniższą notę uzyskała Trasa Zamkowa (między 2,69 i 3,0). Jeszcze w tym roku planowane jest rozpoczęcie kompleksowego remontu jej nitki wjazdowej (odwodnienie, uszczelnienie, wymiana wyposażenia obiektu, nawierzchnio-izolacje, nawierzchnie i prace antykorozyjne).

Trasa Zamkowa budowana była aż 18 lat i nigdy nie osiągnęła kształtu w jakim była zaplanowana. Przy ul. Gdańskiej wciąż możemy oglądać betonowe bloki ze zbrojeniami, w miejscu, w którym planowany był jeden ze zjazdów. Nitka wjazdowa, która przejdzie gruntowny remont została oddana do użytku w 1987 roku. Wyjazdowa powstała w 1996 roku.

 

Most Długi

Zasłużył na ocenę 3,0. Ostatni kapitalny remont przeszedł w 2000 roku. Znajdował się wtedy w katastrofalnym stanie, który wymagał aż czteromiesięcznych robót naprawczych. Zamknięty był też przed rokiem, ale wtedy prace ograniczyły się do wymiany torowiska i instalacji technicznej.

Most Długi powstał w 1959 r., w miejscu wysadzonego przez wojska niemieckie mostu Hanzy. Do czasu aż zespawano ruchome elementy (2000 r.) był mostem zwodzonym. Podniesiony został jednak tylko kilkukrotnie. Ostatni raz prawdopodobnie podczas wydarzeń grudnia’70.

 

Most im. Pionierów Miasta Szczecina

Podczas przeglądu technicznego estakady dojazdowe i mosty w obu kierunkach otrzymały oceny od 3,83 do 4,69. W najgorszym stanie jest most południowy (wyjazdowy z miasta). W najlepszym estakada Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, która jest najnowszą częścią całej przeprawy (została oddana do użytku w 2015 r.).

Otwarty w 2002 r. (pierwsza nitka) most Pionierów odciążył wąski, mało przepustowy most Cłowy, który przez lata był jedyną dogodną przeprawą przez Regalicę dla dużej części mieszkańców prawobrzeżnych dzielnic Szczecina. Dlatego nazywany był na początku mostem Nowocłowym.

 

Mosty Gryfitów i Pomorzan

Most Gryfitów (nad Regalicą) oceniono na 4,29, a most Pomorzan (nad Odrą Zachodnią) na 4,0. To najmłodsze szczecińskie mosty na drogach wyjazdowych z miasta. Powstały w 2008 roku, zastępując wysłużone przeprawy w ciągu ówczesnej ul. Autostrady Poznańskiej (dziś Floriana Krygiera). Ich wybudowane przez wojsko poprzedniczki (są zamknięte, ale nie zostały wyburzone) miały być rozwiązaniem prowizorycznym, tymczasem most im. 1. Armii Wojska Polskiego (Regalica) oraz im. Karola Świerczewskiego służyły mieszkańcem przez pół wieku (były wielokrotnie remontowane).

 

W Szczecinie łącznie jest około 113 obiektów mostowych. Rocznie na ich bieżące utrzymanie miasto przeznacza 1,5 mln zł. brutto. Kwota ta pozwala na prace konserwacyjno-porządkowe.

Jeśli przegląd techniczny wykaże konieczność poważniejszego remontu, pieniądze na jego wykonanie zabezpieczane są w rocznym budżecie miasta. Przeglądy odbywają się co roku, rozszerzone inspekcje - co 5 lat.