Chwasty, śmieci i rdza to elementy, które dziś dominują na stacjach kolejowych na linii Szczecin – Police. Trudno nawet wyobrazić sobie, jak te miejsca mają wyglądać za 5 lat, gdy będą nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi stworzonymi dla Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

SKM-ka w 2022 roku ma zapewnić dogodne połączenie Szczecina z Policami, Stargardem, Goleniowem i Gryfinem. To olbrzymia inwestycja, której łączny koszt szacuje się na 741 mln zł. Dzięki niej powstanie siatka połączeń z 40 przystankami.

Istotną zmianą będzie odtworzenie ruchu pasażerskiego na linii Szczecin – Police. Ostatni pociąg osobowy przejechał tą trasą 30 września 2002 roku. Od tamtej pory linia jest czynna tylko dla składów towarowych, obsługujących przede wszystkim Zakłady Chemiczne Police. W rezultacie przez ostatnich 15 lat nie wykonywano praktycznie żadnych prac remontowych na znajdujących się tam stacjach. Wszystkie są obecnie w bardzo złym stanie technicznym.

Na odtworzonej linii w kierunku Polic zaplanowano 15 „szczecińskich” przystanków SKM-ki: Szczecin Główny – Pomorzany – Ku Słońcu (nowy, na wiadukcie) – Turzyn – Pogodno – Łękno – Arkońska (nowy, na wiadukcie) –Niebuszewo – Drzetowo – Żelechowa – Golęcino – Gocław – Glinki – Skolwin -Artyleryjska (nowy, zamiast Szczecin Mścięcino). Dalej, na terenie Polic, rozważane są jeszcze różne opcje poprowadzenia linii.

Sprawdziliśmy jak dzisiaj wyglądają niektóre stacje przy trasie Szczecin - Police i jak mają się wkrótce zmienić.

 

Przystanek Szczecin Pomorzany

Schodząc po schodach z wiaduktu przy ul. Powstańców Wielkopolskich czujemy się bardziej jak odkrywcy penetrujący niezbadaną puszczę niż pasażerowie udający się na stację kolejową. Różnorodna roślinność już dawno zdominowała przestrzeń przystanku Pomorzany.

Jak na każdej stacji przyszłej SKM-ki wymieniona zostanie tutaj nawierzchnia, perony będą zadaszone wiatami, pojawią się elementy małej architektury, biletomaty i wyświetlacze z rozkładem jazdy. Dotrzeć na przystanek będzie można z dwóch stron. Schodami i windami od strony ul. Powstańców Wielkopolskich (na wiadukcie zlokalizowane zostaną nowe przystanki tramwajowe) oraz od strony ul. Mieszka I. W okolicy (od strony południowej) planowany jest parking Park&Ride na 328 miejsc.

 

Przystanek Szczecin Turzyn

Budynek dworca Szczecin Turzyn przetrwał, ale od dawna wykorzystywany jest w innych celach. Zapuszczone perony nie zostaną odnowione w tym samym miejscu. Przystanek SKM-ki będzie się bowiem mieścił na wiadukcie nad ul. 26 Kwietnia.

Dzięki temu przesunięciu powstanie dobrze skomunikowany węzeł przesiadkowy. Na wiadukt z trzech stron prowadzić będą windy, schody lub schody ruchome. Największe zmiany dotyczyć będą niewykorzystywanego dzisiaj pasa zieleni pośrodku ul. 26 Kwietnia. Za pięć lat to przy nim (czyli bezpośrednio pod peronem kolei miejskiej) zatrzymywać mają się autobusy, a zgodnie z zaprezentowaną koncepcją rozbudowy SST, być może również tramwaje. Dopełnieniem nowej infrastruktury będzie parking Park&Ride na 125 miejsc (w okolicach ul. Twardowskiego), a także dwa parkingi Bike&Ride.

 

Przystanek Szczecin Pogodno

To jedyna stacja na tej linii, która przez ostatnie lata była wykorzystywana w ruchu pasażerskim. Zdarzało się, że podjeżdżały tutaj pociągi specjalne, wynajęte przez zorganizowane grupy kibiców piłkarskich z innych miast. Tak było np. w lutym tego roku, gdy na pobliski stadion przy ul. Twardowskiego wybierali się kibice Lecha Poznań.

Nie oznacza to, że przystanek jest w dobrym stanie. Nawierzchnia peronu ma liczne ubytki, nie najlepiej wygląda też wiata peronowa.

W przyszłości kibice (nie tylko przyjezdni, ale przede wszystkim miejscowi) mają mieć dużo wygodniej. Planowana jest budowa nowej kładki prowadzącej z peronu bezpośrednio do wejścia na stadion Pogoni (a w drugą stronę do Parku Noakowskiego). Korzystać będzie można też z przebudowanych schodów od strony wiaduktu na ul. Mickiewicza (powstaną tam windy i zadaszenie). Przy skrzyżowaniu ul. Mickiewicza i Twardowskiego planowany jest parking Bike&Ride.

fo. Aecjusz, encyklopedia.szczecin.pl | CC BY SA 3.0

 

Przystanek Szczecin Łękno

Okolica tej stacji, zmieni się najbardziej ze wszystkich. Tam gdzie dziś znajdują się zarośnięte perony spotkają się dwie duże inwestycje: Szczecińska Kolej Metropolitalna i kolejny etap budowy trasy średnicowej.

W efekcie w okolicach istniejącego obecnie wiaduktu kolejowego powstanie dwupoziomowe skrzyżowanie, które zapewni bezkolizyjne połączenie al. Wojska Polskiego z trasą średnicową oraz infrastruktura SKM-ki. Stworzony zostanie jeden z istotniejszych węzłów przesiadkowych. Jego budowa zostanie zrealizowana w ramach oddzielnej inwestycji. Jej koszt to 98 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie 73 mln zł. Węzeł Łękno ma być gotowy w 2020 roku, czyli dwa lata przed uruchomieniem kolei miejskiej.

fot. Remigiusz Józefowicz , wikipedia.org | CC BY SA 2.5

 


wizualizacja węzła Łękno

 

Przystanek Szczecin Niebuszewo

Sam budynek dworca Niebuszewo robi pozytywne wrażenie. Zwłaszcza oglądany od strony pętli tramwajowej. Dużo gorzej jest, gdy zajrzymy na perony. Zrujnowane przejście podziemne od dawna jest nieczynne, a bujna roślinność na peronie sięga już prawie do szczytu zachowanych wiat.


Przystanek Szczecin Niebuszewo ma w zamyśle autorów koncepcji SKM-ki być jednym z głównych węzłów przesiadkowych. Na perony można będzie dostać się poprzez dwa przejścia podziemne wyposażone w windy. Zmodernizowane i przedłużone zostanie istniejące przejście podziemne (wschodnie) oraz powstanie zupełnie nowe (zachodnie). Połączą przystanek kolei miejskiej z pętlą tramwajową oraz pętlą autobusową. Ta druga ma powstać po północnej stronie stacji. Poprowadzi do niej nowa droga łącząca skrzyżowanie ulicy Rapackiego – Warcisława do ulicy Wilczej (poprzez teren kolejowy i wzdłuż ulicy Kułakowskiego). W tej okolicy powstanie też parking Park& Ride na 235 pojazdów.

 

Przystanek Szczecin Golęcino

Trudno się zorientować, że w okolicy ul. Świętojańskiej była stacja kolejowa. Z dawnej infrastruktury zostało już niewiele. Bardziej w oczy rzuca się poniemiecki bunkier i drewniana kładka wysoko nad peronem (nie ma z niej zejścia na przystanek).

Po renowacji na przystanek nadal będzie można dojść od strony przejazdu kolejowego przy ul. Świętojańskiej. Będzie również zejście po schodach w kierunku ul. Strzałowskiej. Na ich końcu, pod wiaduktem kolejowym, zlokalizowane zostaną nowe przystanki autobusowe dla linii 58. Przy ul. Świętojańskiej wygospodarowanych zostanie 7 miejsc na parking typu Kiss&Ride.

 

Przystanek Szczecin Gocław

Zniszczona konstrukcja dachu przy schodach wejściowych na peron to obrazek przypominający krajobraz powojenny. Ponure wrażenie dopełniają walające się wszędzie śmieci i roślinność coraz śmielej wdzierającą się między ubytki w nawierzchni peronu.

Po modernizacji główne wejście na przystanek na waidukcie nadal prowadzić będzie przez schody z poziomu ul. Koszalińskiej. Powstanie również ciąg pieszy od strony pętli tramwajowo-autobusowej (linia 6 oraz 58 i 102) przy ul. Lipowej. W pobliżu przystanku kolejowego powstanie parking rowerowy, na samochodowy nie ma miejsca.

 

Przystanek Szczecin Skolwin

Nad stacją góruje zniszczona kładka z zardzewiałymi barierkami. Wejście na nią zagradza nie tylko krata z tabliczką - wstęp wzbroniony, ale również mocno rozrośnięta kępa chwastów. Obok, zachowany w dobrym stanie technicznym dawny budynek stacyjny.

W ramach inwestycji wyremontowana zostanie kładka umożliwiająca dojście do peronu od strony ulicy Stołczyńskiej oraz od strony papierni. Nie zostaną tam jednak zainstalowane windy. Osoby o ograniczonych możliwościach ruchowych będą musiały nieco nadłożyć drogi, by przejść przez tory na drodze dojazdowej do papierni. W okolicy powstanie parking Park&Ride na 59 miejsc oraz parking Bike&Ride.