Gdzie i kiedy?
Teatr Kana
pl. św. Piotra i Pawła 4/5
czwartek, 19 października 2017, 17:00
Za ile?
koszt warsztatów to 70 zł
Program warsztatów obejmował będzie pieśni maryjne z tradycji ustnej, ze śpiewników oraz ze średniowiecznych zapisów polskich i francuskich. Uczestnicy warsztatów będą mieli rzadką okazję przeanalizowania − wraz z prowadzącymi warsztaty – ścieżek repertuaru, począwszy od polskich śpiewów z tradycji ustnej, poprzez pieśni zapisane w XIX wieku, aby na koniec podjąć próbę interpretacji utworów późnego średniowiecza z terenu Polski (polskich i łacińskich). Finałem zaś będzie wykorzystanie efektów tych poszukiwań do wykonania pięciu łacińskich motetów zapisanych w Kodeksie z Montpellier (ms. H 196) z XIII wieku.
Zainteresowani uczestnicy warsztatów będą mieli również możliwość pracy indywidualnej nad intonacją, ornamentacją oraz emisją głosu.

“Pieśni Maryjne – od ars antiqua do współczesnej tradycji ludowej”
warsztaty pieśni maryjnych

warsztaty poprowadzą:
Bartosz Izbicki – kierownictwo artystyczne
Paweł Szczyciński – voice coach (intonacja, ornamentacja)
Leszek Kubiak – podstawy emisji głosu


19−22 października
czwartek, piątek: godzina 17:00,
sobota, niedziela, godzina 13:00
WOKÓŁ TRADYCJI: „Pieśni maryjne – od ars antiqua do współczesnej tradycji ludowej”, warsztaty pieśni maryjnych, prowadzenie: Bartosz Izbicki i zespół Jerycho
koszt: 70 zł (liczba miejsc ograniczona, zapisy: paula@kana.art.pl)

Bartosz Izbicki jako muzykolog w bardzo intrygujący sposób łączy zainteresowanie muzyką dawną oraz polską muzyką tradycyjną, bazując na trzech podstawowych kategoriach: tradycji, rekonstrukcji i kreacji. Spotkanie z Izbickim oraz założonym przez niego zespołem Jerycho będzie kontynuacją procesu dotyczącego ukazania wzajemnego oddziaływania tych nurtów − służyć będzie poznaniu repertuaru maryjnego w formie, w jakiej przeniknął do kultury ludowej.

Jerycho to zespół wokalny posługujący się tradycyjnym idiomem śpiewu liturgicznego. Grupa wykonuje historyczne śpiewy polskie i łacińskie, stosując improwizowaną polifonię zaadaptowaną przez lidera: Bartosza Izbickiego. Kreując nową przestrzeń muzyczną wokół tropów i sekwencji, Jerycho urzeczywistnia wizję żywej tradycji owocnie praktykowanej do XIX wieku.

Bartosz Izbicki − założyciel zespołu Jerycho, doktor historii, muzykolog, organista w Bazylice św. Jana Chrzciciela w Brochowie. Od 2008 roku współpracuje z Zakładem Muzykologii Instytutu Sztuki PAN − m.in. przygotowuje komputerowe indeksy polskich antyfonarzy średniowiecznych. Zajmuje się również badaniem tradycji chorału gregoriańskiego w Polsce w XIX wieku. Od 2009 roku współpracuje z Kapelą Brodów, z którą w roku 2010 nagrał płytę „Pieśni do Świętych Pańskich” oraz zagrał wiele koncertów. Ideałem muzyki liturgicznej jest dla niego muzyka dawna, przechowana w ludowej tradycji. Nie staram się wprowadzać na siłę nic nowego. Próbuję odkurzyć dawne perełki. Staram się nadawać im kształt, który pasowałby w tym miejscu, do tych ludzi i do tych czasów − wyjaśnia.

Projekt WOKÓŁ TRADYCJI 2017 został dofinansowany ze środków MKiDN, program Dziedzictwo kulturowe − Kultura ludowa i tradycyjna.