Profilaktyka i leczenie raka, humanitarne traktowanie zwierząt, czytanie książek- to tylko niektóre z tematów kampanii społecznych, które mogliśmy zobaczyć w poniedziałek 12 sierpnia w sali kinowej Szczecińskiego Inkubatora Kultury. Emisja spotów odbyła się w ramach Pokazu Społecznej Super-Mocy, za sprawą fundacji wspierania organizacji pozarządowych Umbrella.

Pokaz poprzedził warsztat pod nazwą Jak realizować kampanie społeczne, by osiągnąć cele i budować markę?, prowadzony przez Bartosza Bączkowskiego. Seans rozpoczął się o godzinie 19. Widzowie zgromadzeni w kameralnej salce kinowej, zobaczyli 25 polskich kampanii społecznych, spośród 47 uznanych przez inicjatorów przeglądu za warte uwagi. Różniły się one tematyką, koncepcją, w różny sposób starały się zainteresować widza i nakłonić go do pochylenia się nad problemem. Jedne oddziaływały humorem, inne były typowymi motywatorami, jeszcze inne odwoływały się do naszych sumień. Wszystkie łączy oryginalność, ciekawy pomysł i realizacja.

Spoty zostały zaprezentowane tematycznie, pierwszy z poruszonych problemów to złe traktowanie zwierząt i degradacja planety. Mogliśmy między innymi zobaczyć, jak Robert Makłowicz i Magdalena Różczka recytują wiersze o karpiej rodzinie, mając nadzieję na poprawę losu tych mocno zakorzenionych w polskiej tradycji świątecznej ryb, w ramach kampanii Jeszcze żywy karp- nie baw się w kata. Z kolei ze spotu WWF 2013 (Światowy Fundusz na Rzecz Przyrody)-Godzina dla Ziemi wynika, ze możliwe jest pogodzenie polityków zwaśnionych partii. Wystarczy, abyśmy w Dniu Ziemi wszyscy pamiętali o zgaszeniu światła, a przejadą oni ulicami stolicy na jednym rowerze. Najbardziej znaną i cieszącą się wielką popularnością w Internecie kampanią, była Mafia dla Psa, którą swą osobą uświetnił popularny „Rysiu z Klanu”. Wzorem Vinniego Jones’a, który w Wielkiej Brytanii w gangsterski sposób promował pierwszą pomoc, Piotr Cyrwus tonem nie znoszącym sprzeciwu poucza jak należy traktować czworonogi.

Następnym blokiem tematycznym było nasze zdrowie. Rozpoczął go również bardzo zabawny spot w gangsterskim klimacie, namawiający mężczyzn do profilaktycznego, aczkolwiek bolesnego badania- Zabezpiecz tyły. Zrób kolonoskopię. Nie można nie wspomnieć o głośnej kampanii z udziałem Bartosza Topy. Pomysłodawcy wykorzystali mechanizm plotki. Aktor nie uprzedzając nikogo, wcielił się w rolę osoby z autyzmem. Jego dziwne zachowanie podczas wizyty w telewizji śniadaniowej i w serii amatorskich filmików wrzuconych do sieci, wywołało spory szum medialny. Cel został osiągnięty- wywiązała się ogólnopolska dyskusja na temat autyzmu, a świadomość ludzi znacznie wzrosła. Organizatorzy wyświetlili aż 3 kampanie zainspirowane przez fundację wspierającą walkę z rakiem Rak‘n’Roll. Ta organizacja charytatywna stworzyła największą niezależną wytwórnię muzyczną w Polsce. Udostępnia za darmo utwory ponad stu zrzeszonych w swoich szeregach artystów, jednak są one nagrane w mono. Za wersję stereo trzeba zapłacić kilka złotych. Pieniądze ze sprzedaży piosenek wspierają kobiety po mastektomii w powrocie do normalnego życia.

Na koniec organizatorzy zostawili kampanie promujące zdrowe postawy społeczne, takie jak szacunek dla ludzi starszych, odpowiedzialne korzystanie z serwisów społecznościowych, czytanie książek i walka z degradacja języka polskiego, a także zachęcające do pomocy najmłodszym. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje inicjatywa Kup indeks, wspierająca kreatywność dzieci, którym brak pewności siebie i gorzej radzą sobie w szkole.

Po seansie, odbyło się głosowanie na najlepsza kampanię, a także krótka dyskusja przy kawie i słodkim poczęstunku. W opinii nielicznych, aczkolwiek zaangażowanych uczestników, najlepszym sposobem na dotarcie do odbiorcy jest humor-wygrał spot Mafia dla psa. Na drugim miejscu uplasowała się kampania Autyzm wprowadza zmysły w błąd. Wszystkie kampanie społeczne prezentowane w ramach Pokazu Społecznej Super-Mocy, dostępne są na stronie www.sektor3.wroclaw.pl .