Jak mówi Dorota Serwa, dyrektor szczecińskiej Filharmonii: „Mozart, jeden z najbardziej znanych, rozpoznawalnych kompozytorów świata stał się inspiracją nie tylko do zmierzenia się z bogatą literaturą koncertów fortepianowych i innych kompozycji Mozarta, ale także do nawiązania swoistego dialogu sztuk”.
W piątek o godz. 10.00 rozpocznie się otwarta próba generalna do piątkowego koncertu (koncert właściwy rozpocznie się o godz. 19.00). W tym czasie będzie można nie tylko wysłuchać pełnego repertuaru koncertu, ale także będzie można przyjrzeć się pracy studentów Akademii Sztuki z II Pracowni Rysunku, pod kierownictwem profesora Tomasza Wendlanda i asystent Katarzyny Szeszyckiej. Jest to swoista próba „notowania dźwięku”. Jak opowiada prof. Wendland: „Podczas działań grupa osób z zamkniętymi oczami wykonuje rysunki na wspólnej płaszczyźnie, bez instrukcji dyrygenta, dając unieść się swoim emocjom wywołanym przez muzykę”. Efekt finalny warsztatów będzie można oglądać podczas sobotniego koncertu, który rozpocznie się o godz. 17.00. Plastycy stworzą alternatywny koncert rysunkowy, równoległy do koncertu muzycznego.
10.05.2013, piątek, godz. 19.00
Ravel Piano DUO:
Agnieszka Kozło - fortepian
Katarzyna Sokołowska - fortepian
Joanna Tylkowska - sopran
Ewa Filipowicz-Kosińska - alt
Paweł Wolski - tenor
Janusz Lewandowski - bas
Chór Akademii Sztuki
W programie: Divertimento D-dur KV 136
Koncert na dwa fortepiany Es-dur KV 365
Vesperae solennes KV 339
11.05.2013, sobota, godz. 17.00
Hinrich Alpers - fortepian
W programie:
Uwertura do op. „Don Giovanni”
Koncert fortepianowy d-moll KV 466
Koncert fortepianowy B- dur KV 595
Symfonia A-dur KV 201
Koncert Rysunkowy
Rysunek jest najbardziej minimalistycznym zapisem rzeczywistości. Notowanie dźwięku wymaga odpowiedniego języka, kodu podlegającego ścisłym regułom. Od wielu lat interesuje mnie rysunkowy zapis rzeczywistości dźwiękowej bez żadnych reguł, wynikający z emocji oraz bezpośredniej i symultanicznej reakcji człowieka. Przypomina to EKG serca. Abstrakcyjny rysunek wykonany przez maszynę, zawiera szereg informacji, ukrytych w pozornie bezsensownej kompozycji linii. Podczas moich działań grupa osób z zamkniętymi oczami wykonuje rysunki na wspólnej płaszczyźnie, bez instrukcji dyrygenta, dając unieść się swoim emocjom wywołanym przez muzykę. Skrobanie ołówków o papier tworzy koncert równoległy, który jest nagrywany. W ten sposób powstaje zapis rysunkowy, który nazywam partyturą oraz alternatywnym koncertem rysunkowym. Człowiek staje się rejestratorem, transformującym dzieło muzyczne, czy innym razem dźwięki zasłyszane na ulicy, w nową wartość. Z grupą około 10 studentów z Akademii Sztuki w Szczecinie uczestniczyliśmy już w próbach muzycznych w szczecińskiej Filharmonii. Jeden rysunek był zapisem muzyki Prokofiewa, drugi Beethovena.
prof. Tomasz Wendland Akademia Sztuki w Szczecinie
Komentarze
0