Gdzie i kiedy?
niedziela, 11 czerwca 2017, 17:00
Za ile?
15 - 35 zł
„Jeden z nielicznych muzyków, którzy zmieniają oblicze swojego instrumentu, łamiąc kulturowe tabu i kalając święte zasady muzyki klasycznej” - pisał „The Los Angeles Times” o Cameronie Carpenterze, jednym z najbardziej utalentowanych organistów na świecie.
Muzyk wszechstronny, łamiący jednocześnie wszystkie stereotypy związane z muzyką organową. Budzi kontrowersje nie tylko charakterystycznym wizerunkiem i nonszalanckim sposobem bycia, ale też odwagą interpretacji dzieł klasycznych. Jego repertuar obejmuje kompletne dzieła Jana Sebastiana Bacha, Piotra Czajkowskiego czy Ryszarda Wagnera, ale też wiele innych transkrypcji utworów nie tylko na organy. Sam komponuje oryginalne dzieła, współpracując przy tym z artystami jazzowymi i popowymi.

Za swój debiutancki krążek „Revolutionary” Carpenter został nominowany do nagrody Grammy za solowy album i był tym samym pierwszym organistą, który kiedykolwiek został nominowany do tego wyróżnienia. Nietuzinkowy artysta występuje na scenach całego świata, w tym Filharmonii w Berlinie, wiedeńskim Konzerthaus, Melbourne Town Hall czy Tschaikowsky Hall w Moskwie.

Jak piszą krytycy Carpenter rozumie co oznacza bawić się z muzyką i robi to z wielką finezją. Sam przyznaje, że denerwuje go muzyka przeintelektualizowana.

UTWORY:
- Richard Wagner - Uwertura do opery Śpiewacy norymberscy w aranżacji na organy Camerona Carpentera
- Johann Sebastian Bach - Contrapunctus 9 à 4 alla Duodecima z „Die Kunst der Fuge” BWV 1080
- Johann Sebastian Bach - Preludium i fuga h-moll BWV 544
- Johann Sebastian Bach - Przygrywka chorałowa O Mensch bewein dein Sünde groß BWV 622 Es-Dur
- Johann Sebastian Bach - Passacaglia i fuga c-moll BWV 582
- Astor Piazzolla - Oblivion w aranżacji na organy Camerona Carpentera
- Louis Vierne - Carillon de Westminster
- Piotr Czajkowski - Symfonia nr 6 op. 74 Patetyczna, cz. III Piotr Czajkowski - Allegro molto vivace
- Cameron Carpenter - Improwizacje