Obecnie w Polsce tylko w Częstochowie i Poznaniu kursują tramwaje nocne. Były jednak czasy, że w każdym polskim mieście tramwaje kursowały przez całą dobę. Od linii dziennych różniły się niekiedy trasami oraz częstotliwością i obsadą taborową (pojedyncze wagony).

Pierwsze kursy nocne szczecińskie tramwaje wykonywały już w 1927 roku. Według rozkładu jazdy obowiązującego od dnia 1 lipca 1927 roku na liniach 1, 3, 4 i 7 odbywały się kursy nocne łączące odpowiednio ul. Ostrawicką, Arkońską (szpital), pl. Szarych Szeregów i Golęcino (zajezdnia) do dworca kolejowego Szczecin Główny i z powrotem. Z dworca na wszystkich tych liniach tramwaje odjeżdżały o tych samych godzinach: 0.45 i 1.45. Umożliwiały one podróżnym przybyłym koleją dojazd do wyżej wspomnianych rejonów miasta.

Tramwaj na Klonowica

Po II wojnie światowej tramwaje nocne zaczęły kursować pod koniec lat 50 - tych. Ich trasy pokrywały się z liniami dziennymi o numerach od 1 do 9. Przez lata układ linii nocnych niewiele się zmieniał. Linie były obsługiwane pojedynczymi wagonami ze wszystkich trzech zajezdni. Na liniach nocnych obowiązywała podwójna taryfa w porównaniu z liniami dziennymi. Tramwaje nocne z reguły jeździły co około 35 minut, zaś na liniach 1 i 9 co godzinę.

Mimo, że pojawiały się nowe linie, 10, 11 i 12, to liczba linii nocnych, jak ich trasy już nie zmieniały się. Poza jednym wyjątkiem - w 1985 roku, kiedy dzienną linię 2 przedłużono do Basenu Górniczego, to nocną 2N skierowano do Pomorzan. Na liniach 5N i 7N odbywały się kursy wydłużone do Centralnych Warsztatów przy ul. Klonowica, gdzie dzienne tramwaje raczej nie docierały.

Wszystkie linie były obsługiwane taborem rodziny N do połowy lat 90 - tych, kiedy to na liniach obsługiwanych przez zajezdnię Pogodno zaczęły się pojawiać "solówki" 105N. Na liniach obsługiwanych przez zajezdnię Niemierzyn zaczęły pojawiać się przegubowce 102Na. Po sprowadzeniu z Dusseldorfu wagonów GT6, również i one zaczęły pojawiać się na nocnej „piątce” i „szóstce”.

Już tylko autobusy

1 lipca 1996 roku po raz pierwszy zawieszono nocną komunikację tramwajową na okres wakacji letnich. Tłumaczono to utrudnieniami w przeprowadzaniu doraźnych remontów torowisk. Autobusy nocne należące do ówczesnego MZK Szczecin i PKS Szczecin kursowały na tych samych trasach, co tramwaje. Funkcjonowanie zastępczej komunikacji autobusowej przedłużono na cały wrzesień.

Linie tramwajowe, obsada taborowa i zajezdnia w 1996 roku:

 

1N Głębokie - Stocznia Szczecińska, 1*N Niemierzyn

2N Dworzec Niebuszewo - Pomorzany, 2*N Niemierzyn

4N Potulicka - Pomorzany, 1*102Na Niemierzyn, 1*105N Pogodno

5N Ludowa - Krzekowo/Klonowica MZK, 2*GT6 Golęcin

6N Gocław - Pomorzany, 2*GT6 Golęcin

7N Basen Górniczy - Krzekowo/Klonowica MZK, 2*105N, Pogodno

8N Basen Górniczy - Gumieńce, 2*105N, Pogodno

9N Głębokie - Potulicka, 1*105N, Pogodno

 

Ostateczny kres kursowania nocnych tramwajów w Szczecinie miał miejsce w nocy 1/2 grudnia 1996 roku. Następnego wieczora linie nocne w całości były obsługiwane już tylko autobusami. Wkrótce układ linii przeorganizowano, nadając nową numerację. Po części nowe trasy autobusowe pokrywały się z trasami tramwajów (502 - 2N, 504 - 4N, 505 - 5N, 506 - 6N, 507 - 7N, 508 - 8N, 509 - 9N). Numeracja ta miała ułatwić pasażerom orientowanie się w nowej sieci linii nocnych.

W obecnych latach zdarza się jednak, że niektóre linie tramwajowe kursują w godzinach nocnych. Są to raczej wydłużone kursy linii dziennych, na których obowiązuje dzienna taryfa. Tak było na przykład podczas ostatniego zlotu wielkich żaglowców, kiedy linie 2, 3, 6, 7 i 8 kursowały do godziny 1.30.