Krakowianin z urodzenia. W Krakowie też zdobył wykształcenie muzyczne i prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim. W czasie swojej działalności kierował zespołami: Filharmonii Pomorskiej (1974‑77), Orkiestry i Chóru Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie (1977‑83), Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (1983-2000), Orquesta Filarmónica de Gran Canaria (1987‑92). Wymienione zespoły zaliczają czas jego kierownictwa do okresów intensywnego rozwoju artystycznego i wielkiej świetności.
Z krakowską orkiestrą i chórem dokonał znaczących dla muzyki polskiej nagrań, odbył liczne koncerty i tournée we Włoszech, w Niemczech, Anglii, Francji, Hiszpanii. W historii NOSPR (Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, której nową siedzibę otwarto 1 października br.) zapisał się jako najdłużej prowadzący orkiestrę dyrektor naczelny i artystyczny. Odbył z nią liczne podróże zagraniczne, dokonał nagrań archiwalnych, płytowych, filmowych i telewizyjnych - rozpoczął m.in. współpracę z wytwórnią płytową Naxos. W czasie jego kierownictwa zespół zyskał zaszczytny tytuł Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Od sezonu 2010/11 pełni funkcję pierwszego gościnnego dyrygenta Orquesta Sinfónica de Navarra w Pampelunie, a od sezonu 2013/2014 jest jej dyrektorem artystycznym, a jednocześnie dyrektorem honorowym Filharmonii Krakowskiej, w której 50 lat wcześniej poprowadził pierwszy koncert w swojej karierze ‑ 16 czerwca 1964.
W repertuarze koncertów i nagrań artysty poczesne miejsce zajmuje muzyka polska, zarówno epok wcześniejszych, jak i współczesna. Antoni Wit poprowadził wiele światowych prawykonań utworów m.in. Krzysztofa Pendereckiego (Lacrimosa, Agnus Dei), Wojciecha Kilara (dedykowana mu September Symphony i Sinfonia de motu) oraz niezliczoną ilość pierwszych wykonań w Polsce.
W Szczecinie pod batutą Maestro Wita usłyszymy m.in. Symfonię e-moll „Odrodzenie”, autorstwa najbardziej znanego kompozytora pośród taterników i taternika pośród kompozytorów, a zarazem patrona szczecińskiej Filharmonii - Mieczysława Karłowicza. Jest to jedno z pierwszych dzieł orkiestrowych i zarazem jedyna symfonia Karłowicza. Załączony do dzieła program literacki opisuje zmęczoną duszę i potrzebę zwrotu ku nowemu życiu.
W pierwszej części koncertu usłyszymy także muzykę zmarłego niespełna rok temu Wojciecha Kilara – także twórcy mocno związanego z górami. Utworem „Kościelec 1909” Kilar upamiętnił tragiczną śmierć Karłowicza podczas górskiej wędrówki. Ze sceny zabrzmi również jego II koncert fortepianowy, w którym pianiście towarzyszyć będą jedynie instrumenty smyczkowe z perkusją.
Partię solową fortepianu w tym koncercie wykona Marcin Koziak, również krakowianin, urodzony w rodzinie o muzycznych tradycjach. W wieku 10 lat wygrał swój pierwszy ogólnopolski konkurs. Działalność i osiągnięcia Marcina Koziaka przyczyniły się do przyznania mu wielu stypendiów oraz nagród, takich jak stypendium Ministra Kultury „Młoda Polska 2008” czy Stypendium Fundacji Jolanty i Aleksandra Kwaśniewskich.
Koncert rozpocznie się w piątek, 17 października o godz. 19:00.
Bilety w cenie 20 – 50 zł do nabycia w kasach Filharmonii oraz na stronie www.filharmonia.szczecin.pl.
foto: materiał prasowy
Hej Szczecin! Jest Piątek! Program śniadaniowy wSzczecinie.pl 5.12.2025
Komentarze
0