Firma Hayka, znana z produkcji autorskich pościeli imitujących naturę, od 1 stycznia zmienia swoją nazwę na Foonka. Wszystko w związku z roszczeniami duńskiej firmy HAY.
Szczecińska Hayka została założona w 2015 roku. Zajmuje się projektowaniem oraz produkcją wysokogatunkowej, autorskiej pościeli oraz artykułów dekoracyjnych. Ich sztandarowe realizacje to pościel imitująca stóg słomy, siana, mech oraz plażę. Ten pierwszy produkt został w tym roku wyróżniony przez międzynarodowe jury prestiżową nagrodą „European Product Design Award 2017”.

Produkty Hayki pojawiają się na zagranicznych wystawach oraz targach. W ciągu ostatnich dwóch lat pościele można było oglądać i kupić m.in. w Londynie, Oslo, Brukseli, Kopenhadze, Paryżu, Pekinie, czy Seulu.

Hayka zbyt podobna do HAY?

Działalność szczecińskiej firmy nie uszła uwadze Nine United Denmark S/A, właścicielom znanej duńskiej marki HAY, zajmującej się projektowaniem i produkcją mebli oraz różnego rodzaju akcesoriów, m.in. do kuchni i sypialni. Od października tego roku jedna z ich kolekcji zagościła w sklepach IKEA.

– Przedstawiciele HAY zgłosili się do nas twierdząc, że nazwy naszych brandów są do siebie niezwykle podobne, co, zdaniem Duńczyków, mogło doprowadzić do sytuacji, w której ich klienci mogą omyłkowo sięgnąć po nasze produkty – tłumaczy Gosia Dziembaj, właścicielka Hayki. – Wnioskowali o to, żebyśmy przestali używać słowa Hayka jako nazwy naszej marki.

Jednak szczecińska firma nie zamierzała wcale skapitulować. Doszło do trwających wiele miesięcy negocjacji, w wyniku których została w końcu podpisana ugoda.



Nowa nazwa firmy. Hayka jako nazwa kolekcji

– Zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że starcie z uznaną skandynawską firmą mogłoby nie wyjść nam na dobre – tłumaczy Dziembaj. – Nawet jeśli udałoby się wygrać sprawę, moglibyśmy ponieść niebotyczne koszty, na które młodą polską firmę, taką jak Hayka, po prostu nie stać.

W związku z ugodą od 1 stycznia 2018 roku Hayka nie może występować jako główna nazwa szczecińskiej marki. Dodatkowo, nowa nazwa nie może zawierać w sobie elementu słownego „HAY” w żadnej konfiguracji. Jednak Duńczycy poszli także na ustępstwa i zgodzili się, żeby firma zostawiła słowo Hayka jako nazwę linii produktów do sypialni. Dzięki temu klienci, którzy znają już produkty z metką Hayka, nadal będą mogli skojarzyć słomianą pościel z tą nazwą.

– Można powiedzieć, że od nowego roku Hayka zostanie w pewien sposób zdegradowana – śmieje się Dziembaj – Mimo stresów z ostatnich kilku miesięcy cieszymy się, że udało się dogadać z Duńczykami tak, żebyśmy nadal w pewnym zakresie mogli używać tej nazwy.

Od nowego roku nazwę Hayka zastąpi Foonka, a firma przejdzie całkowity rebranding.