Dzikie wysypisko, zarośnięty trawnik w centrum miasta czy brak pasów na niebezpiecznych przejściach. Wystarczy zrobić zdjęcie i nacisnąć wyślij, by natychmiast zgłosić nieprawidłowości w mieście. Ruszył właśnie Alert Szczecin.

Urząd Miasta uruchomił w piątek (12 września) system Alert Szczecin, dzięki któremu każdy mieszkaniec Szczecina może zgłaszać zauważoną dziurę w jezdni, połamane drzewo, zarośnięty park, zatkaną studzienkę, nierówny chodnik czy nielegalne wysypisko śmieci. Cały inwestycja kosztowała 52 tys. zł.

- System będzie szybkim łącznikiem między mieszkańcami a Urzędem Miasta i jego właściwymi służbami - zaznaczał Prezydent Miasta Piotr Krzystek - Dzięki temu zdobędziemy wiedzę niezbędną do rozwiązywania, przeważnie drobnych, problemów życia codziennego, z którymi borykają się mieszkańcy naszego miasta - mówił. 

Nic nie zostanie bez odpowiedzi

System jest bardzo prosty w obsłudze. Aby zgłosić nieprawidłowości wystarczy pobrać na swój smartfon, komputer bądź tablet bezpłatną aplikację, która dostępna jest na stronie www.ecoszczecin.pl. W tej chwili jest ona przeznaczona dla użytkowników urządzeń z systemem Android oraz iOS. W przyszłości ma być poszerzona o Windows.

Alert można przesłać w postaci tekstu, zdjęcia czy podając dokładną lokalizację położenia GPS. Po otrzymaniu zgłoszenia zostanie ono zweryfikowane pod kątem tego czy należy do jednego z zadań miasta i podlegających mu służb. W tej chwili wyznaczonych jest czterech pracowników Wydziału Utrzymania Czystości i Porządku, którzy po weryfikacji skierują zgłoszenia do odpowiednich jednostek. W przypadku wątpliwości mają też do dyspozycji skuter, aby dotrzeć do miejsca problemu i je sprawdzić.

Z kolei służby po przeanalizowaniu otrzymanego zlecenia określą termin, w którym realnie będą mogły zająć się usterką. Osoba zgłaszająca na każdym etapie ma otrzymywać informację zwrotną: zaraz po wysłaniu zgłoszenia czy zostało ono przyjęte, później kiedy odpowiednie służby się nim zajmą oraz na sam koniec, jak już problem będzie rozwiązany.

Karetka pogotowia to nie będzie

- Nie będziemy karetką pogotowia. Nie gwarantujemy, że wszystkie zgłoszenia będą zrealizowane w ciągu 24 godzin. To czego mają od nas wymagać użytkownicy systemu to jasna odpowiedź zwrotna, że tak przyjęliśmy zgłoszenie i tak będziemy je realizować - podkreślał Paweł Adamczyk, Dyrektor Wydziału Utrzymania Czystości i Porządku Urzedu Miasta.

- Różnego charakteru będą też pewnie zgłoszenia, jeżeli ktoś zgłosi zapchaną kanalizację po deszczu to wiadomo, że ta sprawa będzie załatwiona w ciągu kilku godzin. Jeżeli natomiast ktoś sfotografuje wymagającą naprawy brukową ulicę, ale której remont przewidziany jest dopiero za 3 lata, to wcale nie oznacza, że po otrzymaniu takiego alertu natychmiast będziemy ją naprawiać. Odpowiedź jednak na pewno taka osoba dostanie. - tłumaczył Prezydent

Do systemu można się zarejestrować lub dodać zgłoszenie anonimowo, ale w takim przypadku nie dostaniemy odpowiedzi zwrotnej. Dodatkowo, po zalogowaniu się na stronie www.alertszczecin.pl, można na bieżąco śledzić status naszego zgłoszenia, jak i przeglądać historię wcześniej zgłaszanych przez nas alertów. Każdemu zgłoszeniu będzie przypisany indywidualny, unikalny numer.

Bez zbędnej "papierologii" 

Alert Szczecin poza aplikacją mobilną oraz stroną www, składa się też z systemu wewnętrznego, udostępnionego wszystkim służbom podległym Miastu. Dzięki temu w jednym miejscu zbierana jest cała baza i historia zgłoszeń, co pozwoli wyeliminować dużą ilość dokumentów papierowych. Właściwe służby będą mogły więc szybciej podejmować działania.

- Narzędzie to nie jest antidotum na dzisiejsze problemy. Nie załatwi wszystkiego. W dalszym ciągu odpowiedzialność spoczywa na poszczególnych służbach, ale jest to element komunikacji, który upraszcza cały proces zgłaszania nieprawidłowości i eliminuje konieczność ustalania przez Miasto prawidłowego adresata zgłoszenia - podkreślał Paweł Adamczyk, Dyrektor Wydziału Utrzymania Czystości i Porządku UM - Nie oczekujemy wersji papierowej, żadnych pieczątek ani potwierdzeń. Upraszczamy to w taki sposób, aby móc w sposób bardziej przyjazny prowadzić komunikację z mieszkańcami. - mówił.

Pełną funkcjonalność system osiągnie do października.

System Alert Szczecin jest odpowiedzią Miasta Szczecin na wyrażoną podczas konsultacji społecznych programu Szczecin 2020 chęć mieszkańców Szczecina do współdziałania i współodpowiedzialności za miasto.

Autorem aplikacji wraz z całym systemem jest szczecińska firma Aliado.