Hale, w których będą wytwarzane fundamenty morskich elektrowni wiatrowych są gotowe. Obecnie trwają prace związane z montażem specjalistycznego sprzętu, odbiory techniczne i testy. Fabryka ma być gotowa w grudniu tego roku.

W głównej hali produkcyjnej, której powierzchnia wynosi 29760 m kw zakończono już wszystkie prace budowlane. Obecnie trwa montaż instalacji gazów technicznych, niezbędnych do eksploatacji maszyn produkcyjnych. Zamontowano wszystkie 7 suwnic wewnątrz hali. Trwa proces ich rejestracji, odbiorów technicznych i testów – cztery z nich zostały już dopuszczone do eksploatacji przez Transportowy Dozór Techniczny. Według kierownika budowy, Wacława Postoły, obiekt który powstaje na wyspie jest unikatowy w skali ogólnopolskiej.

Główna hala ma wysokość 42 metrów

Po pierwsze w Polsce jeszcze nie budowaliśmy fundamentów dla morskich elektrowni wiatrowych, po drugie gabaryty tych głównych elementów... – musieliśmy postawić halę o wysokości 42 metrów, o szerokości ok. 100 metrów i o długości 250 metrów. Ta hala to serce naszej fabryki, tam będziemy wykonywali wszystkie konstrukcje stalowe. - mówi Wacław Postoła, kierownik budowy.

Zamontowano wszystkie 7 suwnic wewnątrz hali

Montowane są także maszyny produkcyjne. W 95% zakończone są prace związane z montażem automatów do spawania. Dostarczane są urządzenia przygotowujące krawędzie blach do spawania za pomocą frezowania - zamontowano dwie z czterech frezarek. Zakończyła się dostawa na wyspę wszystkich elementów składowych do walcarki. Ich montaż planowany jest na maj. Również w maju transportowane będą urządzenia do śrutowania walców i blach.

Na ukończeniu jest budowa hali malarni o powierzchni 4200 m kw – konstrukcja stalowa, okładziny dachu i ścian są już gotowe. Wewnątrz trwa montaż instalacji elektrycznych, sanitarnych oraz instalacji technologicznych. W niższej części hali malarni znajdzie się także aneks socjalny, magazyn farb i pomieszczenia techniczne dla kompresorów.

W halach trwa montaż torowisk

Ponadto w obu halach trwa montaż torowisk, po których na specjalnych wózkach transportowych przemieszczane będą produkowane elementy fundamentów elektrowni wiatrowych. Wokół malarni, w południowo-zachodniej części wyspy powstają place składowe. Możliwe będzie składowanie na nich wyprodukowanych gotowych elementów - do 50% produkcji rocznej. Rozpoczęto roboty ziemne i wbudowywanie kruszywa łamanego, sprowadzanego z Norwegii.

Ruszyły prace nad drogą, która połączy Most Brdowski z istniejącą drogą wewnętrzną wyspy.  

W zeszłym tygodniu przeprowadzane były testy na Moście Brdowskim, zaś na terenie fabryki ruszyły prace nad drogą, która połączy Most Brdowski z istniejącą drogą wewnętrzną wyspy.

Na początku roku pojawiła się informacja o sprzedaży fabryki przez niemieckiego inwestora. Decyzja ta wpłynęła na prace, które są prowadzone na placu budowy – ale jak podkreśla kierownik budowy – pozytywnie.

Tak, te informacje wpłynęły na prace związane z budową. Ponieważ musimy jeszcze szybciej robić. Skoro to ma być sprzedane to musi to być najwyższa półka. W związku z tym nasze wewnętrzne terminy zostały jeszcze bardziej wyśrubowane, więc jest jeszcze więcej roboty, ale to fajnie. - zapewnia Wacław Postoła.

Fabryka jest budowana od 2013 roku na części wyspy Gryfia. Koszt inwestycji to ok. 500 mln zł (w tym 123 mln dotacji z UE).

Cała fabryka będzie gotowa na koniec grudnia tego roku – pod klucz, ze wszystkimi elementami. - dodaje kierownik budowy.

Bilfinger chce sprzedać firmę w przyszłym roku. Według pierwszych zapowiedzi w fabryce fundamentów farm wiatrowych początkowo miało znaleźć pracę ok. 300 osób, docelowo zaś ok. 450