Połączy Nabrzeże Wieleckie z Łasztownią. Będzie miał około 150 metrów długości, a podtrzymujący go stalowymi linami olbrzymi pylon – 100 metrów wysokości. Szczeciński magistrat wybrał koncepcję budowy nowego mostu Kłodnego.

- To most z rozmachem, który wyraźnie dominuje w przestrzeni Łasztowni. Swoim wyglądem nawiązuje trochę do elementów żaglowych – mówił Prezydent Piotr Krzystek podczas konferencji prasowej, na której zostały zaprezentowane koncepcje budowy mostu Kłodnego. - To rozwiązanie wpisuje się w przestrzeń Łasztowni. Oglądaliśmy je z wielu różnych stron i wydaje się, że taki pomysł jest najbardziej właściwy – zaznaczał.

Głównym elementem nowego mostu Kłodnego będzie około 100-metrowy pylon, który stanie po stronie Łasztowni i będzie odchylony w stronę wyspy. Za pomocą stalowych lin (ponad 20) będzie podtrzymywał pomost.

- Pylon jest pewnym symbolem, wskazującym na to, że teraz Łasztownia jest obszarem rozwoju miasta i przyszłych inwestycji. Most Kłodny będzie pierwszą, powojenną większą inwestycją w obrębie Starówki i Trasy Zamkowej  – mówił Jarosław Bondar, architekt miasta.

Możliwości wjazdu na pylon będą rozważane podczas dalszych prac projektowych.

Będzie przyjazny dla pieszych i rowerzystów

Nowy most Kłodny stanie między Trasą Zamkową a Mostem Długim, w miejscu przedwojennej przeprawy na Łasztownię, która została zniszczona przez wycofujące się wojska niemieckie. Będzie to obiekt bardzo przyjazny dla pieszych, z szerokim chodnikiem (1,5 – 2 m) i szeroką dwukierunkową ścieżką rowerową (3m). Przez most będą też jeździły tramwaje.

- Mamy już Trasę Zamkową, która jest drogą tranzytową, teraz potrzebujemy rozwiązania, które pomoże przywrócić Łasztownię miastu – podkreślał Krzystek.

Most Kłodny stanie w bezpośrednim sąsiedztwie Trasy Zamkowej

Sporo zmian też na Łasztowni

Budowa Mostu Kłodnego jest częścią dużej inwestycji, w ramach której przebudowany zostanie układ komunikacyjny w rejonie Łasztowni. To jeden z priorytetów Miasta w nowej perspektywie unijnej. W ramach inwestycji zmodernizowane zostaną także ulice m.in.: Gdańska, Energetyków, Basenowa, Górnośląska, Bytomska i Rybnicka. Zmieni się również układ dróg na Łasztowni. Inwestycja obejmuje również budowę torowiska tramwajowego na Moście Kłodnym oraz części Łasztowni.

Koszt budowy mostu wraz z modernizacją dróg wynosi ponad 350 milionów złotych. Sam most ma kosztować kilkadziesiąt milionów złotych. Jak zapowiadał podczas konferencji prasowej Prezydent Piotr Krzystek, obiekt zostanie oddany do użytku przed rokiem 2020.

Były też inne pomysły na most

W sumie firma EGIS Polska Inżynieria sp. z o.o. przygotowała trzy koncepcje budowy nowego mostu Kłodnego. Z mostu kratowego zrezygnowano, ponieważ za bardzo przypominał obiekt kolejowy. Z kolei koncepcja mostu łukowego, nawiązującego wyglądem do przedwojennego mostu Kłodnego, została odrzucona z powodu obecności w nurcie rzeki pośrednich podpór.

Na przygotowanie projektu zwycięskiej koncepcji firma EGIS Polska Inżynieria sp. z o.o. ma czas do grudnia 2016 roku.

Ogłoszenie przetargu planowane jest na początek roku 2017. Budowa nowego mostu ma zająć dwa lata.