Po uruchomieniu pętli przy ul. Turkusowej planowane jest przeniesienie tam dużej części autobusów kończących dziś swój bieg na Basenie Górniczym. Ma pojawić się też jedna nowa linia, a numer 55 oznaczać pojazdy jeżdżące zupełnie inną trasą niż dotychczas.
Zmiany miałyby zostać wprowadzone na przełomie 2017 i 2018 roku. Wtedy to bowiem, według najnowszych informacji, planowane jest oddanie do użytku pętli autobusowej powstającej przy końcowym przystanku Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju przy ul. Turkusowej. Przypomnijmy, że według pierwotnych planów pętla miała być gotowa już jesienią 2016 roku. Opóźnienie powstało m.in. ze względu na problemy z pierwszym wykonawcą, z którym miasto musiało rozwiązać umowę.

Planowana przez ZDiTM nowa siatka komunikacji autobusowej na Prawobrzeżu długo była trzymana przez urzędników w tajemnicy. Dopiero w czwartek ujawniono pierwsze informacje, a we wtorek o jej kształcie dyskutowali radni z Komisji ds. Gospodarki Komunalnej, Rewitalizacji i Ochrony Środowiska, urzędnicy z ZDiTM oraz członkowie prawobrzeżnych Rad Osiedla.

Teraz zmiany będą konsultowane z mieszkańcami. Obecni na komisji przedstawiciele Rad Osiedla zaznaczali, że potrzebują jeszcze czasu, by zapoznać się z opiniami mieszkańców i zgłosić uwagi do proponowanej siatki (choć pierwsze już się pojawiły).

Nie wiadomo, ile zmiany będą kosztowały. ZDiTM zapewnia, że koszt utrzymania połączeń będzie podobny do ponoszonego obecnie, ale na razie to tylko szacunki. Nie ma bowiem jeszcze gotowych dokładnych rozkładów jazdy.

- Dopiero wtedy będziemy wiedzieli ile wyniesie praca przewozowa. Czy mamy wystarczającą ilość taboru i kierowców do obsłużenia wszystkich linii – mówi Włodzimierz Sołtysiak, prezes SPA „Dąbie”, którego autobusy jeżdżą po Prawobrzeżu.

Planowaną siatkę połączeń zaprezentowała radnym Anna Ortel-Chmielewska z Działu Optymalizacji Sieci Komunikacyjnej i Realizacji Projektów ZDiTM.

Bez zmian kursować będą autobusy pośpieszne linii: A, B, C, D i E. Prezydent Piotr Krzystek na razie wycofał się z projektu wygaszenia linii D i E (to linie wspomagające, jeżdżące tylko w godzinach szczytu). ZDiTM przyznaje jednak, że będzie obserwował frekwencję na tych trasach i jeżeli będzie niska - D i E mogą zniknąć. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze miałyby zostać przeznaczone na wzmocnienie innych linii pośpiesznych.

Proponowane zmiany na prawobrzeżnych liniach autobusowych:

 
Linia 54
Dziś: Basen Górniczy – Kijewo (w godzinach szczytu do Zakładów Mięsnych)
Po zmianach: Turkusowa – Kijewo (w godzinach szczytu do Zakładów Mięsnych)

Trasa ulegnie skróceniu. Autobusy jadące z Kijewa, po przystanku Osiedle Słoneczne, pojadą ul. Przelotową do pętli przy ul. Turkusowej. Częstotliwość kursowania pozostanie taka sama, czyli w godzinach szczytu co 20 min, a poza nimi co 30 minut. ZDiTM będzie się przyglądał, czy czas obowiązywania wyższej częstotliwości nie powinien zostać wydłużony.

Linia 55
Dziś: Basen Górniczy – Klucz Autostrada
Po zmianach: Turkusowa – Osiedle Bukowe

Ten numer przez lata przypisany był do linii obsługującej osiedla Zdroje, Podjuchy i Żydowce-Klucz. Teraz oznaczone nim autobusy będą jeździć po trasie Turkusowa – Osiedle Bukowe, wspomagając podczas największego natężenia ruchu linię 65. Kursować będą tylko w godzinach szczytu, co 20 minut.

Linia 56
Dziś: Basen Górniczy – Dąbie Osiedle
Bez zmian.

Trasa nie zmieni się, ale skorygowana zostanie częstotliwość kursów. Zamiast co 24 minuty, autobusy będą jeździć co 30 minut. Według ZDiTM ma to zapewnić lepszą koordynację komunikacji miejskiej w tym rejonie miasta. Autobusy różnych linii mają przestać jeździć „stadami”, na co skarżą się mieszkańcy. Poza godzinami szczytu i w weekendy będą kursować co 40 minut.

Linia 64

Dziś: Dąbie Osiedle – Klucz Pętla
Po zmianach: Dąbie Osiedle – Klucz Autostrada

Trasa zostanie wydłużona do granic miasta, do przystanku Klucz Autostrada. W ten sposób wypełni lukę po „przeniesionej” linii 55. Przez cały dzień będzie kursować co 20 minut (również w weekendy).

Linia 65

Dziś: Rondo Ułanów Podolskich – Osiedle Bukowe
Po zmianach: Rondo Ułanów Podolskich - Turkusowa (przez Osiedle Bukowe)

Trasa zostanie wydłużona. Za dotychczasową pętlą na Bukowym, autobusy pojadą dalej ul. Kolorowych Domów, później Mączną i Walecznych. Przed Selgrosem skręcą na pętlę przy ul. Turkusowej. Takie rozwiązanie ma zapewnić bezpośrednie połączenie z pętli Turkusowa do szpitala w Zdrojach przy ul. Mącznej. Pojazdy kursować będą przez cały dzień co 20 minut (obecnie w godzinach szczytu jeżdżą co 12).

Linia 66

Dziś: Osiedle Bukowe – Żydowce
Po zmianach: Osiedle Bukowe – Podjuchy (w godzinach szczytu Żydowce)

Obecnie autobusy 66 jeżdżą rzadko. Po zmianach będą kursować do Podjuch przez cały dzień co 20 minut, wypełniając tym samym lukę po „przeniesionej” linii 55. Zmieni się również trasa linii na osiedlu Majowym. Pojadą ul. Botaniczną, by przy ul. Struga zatrzymać się m.in. przy Outlecie. Dzięki tej zmianie będzie również łatwiejszy dojazd do firm powstających przy ul. Szymborskiej.

Linia 71
Dziś: Basen Górniczy – Osiedle Słoneczne
Po zmianach: Rondo Ułanów Podolskich – Turkusowa (przez osiedle Słoneczne)

Na jednym końcu linia zostanie skrócona, a na drugim wydłużona. Autobusy swoją trasę nie będą zaczynać na Basenie Górniczym lecz na Rondzie Ułanów Podolskich w Zdrojach. Po dojechaniu do Osiedla Słonecznego nie zatrzymają się, tylko pojadą ul. Przelotową do pętli przy ul. Turkusowej. Częstotliwość ustalono na 20 minut przez cały dzień (teraz w godzinach szczytu to 12 minut).

Linia 72

Dziś: Basen Górniczy – Śmierdnica
Po zmianach: Basen Górniczy – Śmierdnica

Trasa zmieni się tylko na jej fragmencie w Płoni. Autobusy odbiją w stronę osiedla, przejeżdżając przez ul. Balińskiego i ul. Piaseczną, m.in. zatrzymując się obok szkoły. W godzinach szczytu będą jeździć co pół godziny, w innych co godzinę. W dni świąteczne w ogóle nie wyjadą na trasę.

Linie okrężne:

73 Basen Górniczy – Zdroje – Wielgowo – Dąbie – Basen Górniczy
93 Basen Górniczy – Dąbie – Wielgowo – Zdroje – Basen Górniczy
Pozostaną bez żadnych zmian.

Linia 77
Osiedle Bukowe – Osiedle Kasztanowe
Bez zmian.

Linia 79

Dziś Rondo Ułanów Podolskich - Jezierzyce
Po zmianach: Turkusowa - Jezierzyce

Autobusy 79 nie dojadą już do krzyżówki w Zdrojach. Z ul. Struga skręcą w ul. Jasną, a później do pętli przy ul. Turkusowej.

Linia 84

Dziś: Basen Górniczy – Kijewo
Po zmianach: Turkusowa – Kijewo

Pasażerowie linii 84 nie dojadą w przyszłości do Basenu Górniczego. Autobusy z ul. Walecznych mają skręcać w Gryfińską, a później w Struga i Jasną do pętli Turkusowa. Zmiana ta ma za zadanie lepiej skomunikować mieszkańców ul. Jasnej z nową pętlą autobusowo-tramwajową.

Linia 85
Dziś: Podjuchy Pętla – Smocza Falskiego
Zostanie zlikwidowana.

Króciutka linia podwożąca pasażerów pod strome wzniesienie w Podjuchach zostanie zlikwidowana. W całości komunikację miejską w tym rejonie ma obsługiwać linia 95 „na telefon”.

Linia 91
Dziś: nie istnieje
Po zmianach: Turkusowa – Zakłady Mięsne

Utworzona zostanie nowa linia kursująca tylko w godzinach szczytu w dni powszednie (co 20 minut). Podobnie jak linia 54 dotrze z Turkusowej do Zakładów Mięsnych przy ul. Pomorskiej, ale zupełnie inną trasą. 91 pojedzie ul. Przelotową, Łubinową, Struga i Pomorską.

Linia 96
Dziś: Basen Górniczy – Osiedle Kasztanowe
Bez zmian.

Trasa linii nie zmieni się. Skorygowana zostanie natomiast częstotliwość kursów. Zamiast co 24 minuty, będą jeździć w godzinach szczytu co 30 minut.