Dodatkowy tor, rozbudowany wyjazd, 6 km nowych torów i przystosowanie zajezdni do pojazdów niskopodłogowych. Rusza modernizacja zajezdni „Pogodno” , jej koszt to 135 300 000 zł brutto.

Realizacja inwestycji nie będzie miała wpływu na funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Szczecinie. Prace będą prowadzone pod ruchem – oznacza to w praktyce, że wykonawca będzie musiał zapewnić podczas przebudowy normalne funkcjonowanie zajezdni, z której codziennie wyjeżdża kilkadziesiąt składów obsługujących większość linii.

We wtorek 21 października firma ZUE S.A. z Krakowa przebudowująca zajezdnię przejęła plac budowy. Inwestycja odbywa się w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Dotychczas wykonawca projektował nową zajezdni w oparciu o program funkcjonalno-użytkowy oraz uzyskał pozwolenia umożliwiające prowadzenie prac budowlanych.

Miejsce na niskopodłogowe

W ramach inwestycji zajezdnia będzie całkowicie przebudowana i dostosowana do obsługi pojazdów niskopodłogowych. Na co dzień zajezdnia obsługuje 28 niskopodłogowych Swingów wyprodukowanych i dostarczonych przez bydgoską Pesę. Tramwaje te wymagają innej obsługi niż tramwaje starszego typu.

Układ torowy zostanie przebudowany  i rozbudowany w taki sposób, aby umożliwić wyjazd zarówno w kierunku Głębokiego, jak i centrum miasta. Dobudowany zostanie nowy dwudziesty pierwszy tor, który będzie pełnił funkcję toru objazdowego.  Na terenie zajezdni wymienionych zostanie blisko 6 kilometrów torów (5 750 metrów toru pojedynczego). Część torów uzyska nową funkcjonalność m.in. niektóre będą przeznaczone do mycia wózków tramwajowych, demontażu pantografów za pomocą specjalnego żurawia czy obsługi wyłącznie pojazdów niskopodłogowych. Jeden z torów będzie przeznaczony do obsługi taboru za pomocą tokarki podtorowej. 

Zajezdnia „pod klucz”

Zadaniem wykonawcy będzie oddanie zajezdni „pod klucz” czyli jej kompletne wyposażenie w specjalistyczny sprzęt do obsługi pojazdów (m.in. zakupione będą tokarka podtorowa, żuraw, suwnice, podnośniki taboru, urządzenia do napełniania piasku, urządzenia do mycia tramwajów. Szczecin będzie jednym z niewielu miast w Polsce, w którym będzie funkcjonował elektroniczny system zarządzania zajezdnią – obecnie w taki system wyposażona jest tylko zajezdnia tramwajowa w Poznaniu. Oznacza to, m.in. że w chwili zjazdu do zajezdni tramwaj automatycznie zostanie skierowany w przypisane wcześniej miejsce - w zależności od statusu będzie ustawiony w kierunku wyjazdu z zajezdni lub np. zostanie skierowany do hali serwisowej.

Na „tyłach” zajezdni wybudowana zostanie hala odstawcza o wymiarach ok. 62 m x 96 m. Zakres przebudowy obejmuje także prace rekonstrukcyjne wraz z przebudową i rozbudową istniejących budynków będących w większości pod opieką konserwatorską.

O zajezdni

Zajezdnia tramwajowa w al. Wojska Polskiego została wybudowana w 1934 roku. W latach 70 i 80 XX wieku zajezdnia była modernizowana.

Wartość tego zadania wynosi 135 300 000 zł brutto. Modernizacja zajezdni Pogodno realizowana jest z dofinansowania w ramach projektu „Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie”. W ramach tego zadania w 2012 roku zmodernizowany został układ torowy na Bramie Portowej, a w tym roku torowisko w al. Piastów, na ul. Wawrzyniaka oraz rozjazdy na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy z ul. Jagiellońską. Trwa modernizacja torowisk na ul. Gdańskiej i ul. Energetyków wraz z przebudową pętli autobusowo – tramwajowej na Basenie Górniczym.

Wartość projektu wynosi 273 443 215, 80 zł (brutto), z czego dofinansowanie wynosi 131 170 000 zł (netto). Kwota dofinansowania stanowi 59 % kosztów kwalifikowanych.

Przebudowa zajezdni zakończy się w drugiej połowie 2015 roku.