Najpierw odżywcze śniadanie, potem spacer bo pogoda ładna, oczywiście wszystko do godziny 13, bo o 13 będą zajęcia z dzieciakami. Do tego wszystkiego spotkania z koleżankami z klubu językowego. Tak może wyglądać aktywne spędzanie czasu przez seniorów! Jedyne co, to wystarczy się przemóc, porozmawiać z ludźmi z Regionalnego Centrum Wolontariatu i już.

Już 17 listopada wystartowała na terenie Szczecina kampania informacyjna „Pora Seniora”, której celem jest zachęcenie osób starszych do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. Na monitorach w komunikacji miejskiej, na citylightach, oraz internecie zachęcamy szczecińskich seniorów, aby wyszli z domów i wykorzystali potencjał jaki w nich drzemie. Bo mogą być wolontariuszami przekazującymi w wolnym czasie swoją wiedzę i doświadczenie, bo mogą nauczyć dzieciaki z lokalnej świetlicy jak zrobić niesamowite ozdoby choinkowe, bo mogą dzięki wolontariatowi poznać nowe miejsca, nowe osoby i świetnie spędzić czas. Wystarczy wejść na www.senior.szczecin.pl sprawdzić zakładkę „Jak zostać wolontariuszem”.

Pokazać, że można

Ale seniorzy mogą również działać aktywnie dla siebie samych –kursy, warsztaty, zajęcia z różnych dziedzin, wycieczki, spotkania, dyskusje i seminaria. Wystarczy wejść na www.senior.szczecin.pl i sprawdzić zakładkę „Daty”.

Ważnym elementem kampanii „Pora Seniora” jest zachęcanie do wolontariatu. Jak wynika z Badania na Temat Zdrowia, Starzenia się i Emerytur w Europie w Polsce wolontariatem zajmuje się mniej niż 4% osób powyżej 50 roku życia. Dla porównania – średnia w krajach UE to 10% wśród osób w wieku 65 – 74, natomiast w krajach skandynawskich dochodzi nawet do 20%!

Niski stopień aktywności społecznej wśród osób starszych nie wynika z braku predyspozycji, ich wieku czy niechęci do angażowania się a z braku dostępność informacji oraz możliwości angażowania się osób starszych w konkretnie zaplanowane działania, aby w pełni wykorzystać ich potencjał w planowaniu i przeprowadzaniu inicjatyw.

Korzystać z doświadczenia

W UE wiedzą, jak duży potencjał mają w sobie seniorzy – ich doświadczenie, mądrość życiowa oraz wolny czas powodują, że takie osoby są najbardziej pożądanymi wolontariuszami. Mogą pomóc w lekcjach, nauczyć haftowania, gry na gitarze, opowiadać niesamowite historię. W Polsce panuje błędne przekonanie, że osiągając pewien wiek człowiek staje się coraz mniej „przydatny, nie zdając sobie sprawy jak wiele możemy czerpać z wiedzy nestorów.

Kampania „Pora Seniora” jest częścią projektu „Seniorze – jesteś potrzebny”, którego głównym celem jest aktywizacja osób w wieku 60+ oraz spowodowanie w Szczecinie większego dialogu międzypokoleniowego. Zadanie realizowane jest w partnerstwie przez Stowarzyszenie POLITES, Stowarzyszenie Liderów i Fundraiserów oraz Sekretariat ds. Młodzieży Województwa Zachodniopomorskiego.

Seniorze – jesteś potrzebny

Głównym celem projektu jest aktywizacja osób w wieku 60+ oraz spowodowanie w Szczecinie większego dialogu międzypokoleniowego. Zadanie obejmuje również:

- wydawanie gazetki Szczecin PLUS, w której będą umieszczane informacje oraz ciekawe artykuły dopasowane do potrzeb seniorów m.in. jak i gdzie aktywnie spędzać czas, informacje o zdrowym odżywianiu, artykuły tematyczne. Gazetka będzie kolportowana w różnych miejscach Szczecina, część materiałów będzie przygotowywana przez uczestników zajęć z obsługi komputera,

- zajęcia z obsługi komputera dla seniorów, podczas których będą poruszane zagadnienia potrzebne do aktywnego życia w XXI wieku – obsługa poczty i przeglądarki internetowej, obsługa podstawowych programów,

- organizację seminariów i wydarzeń międzypokoleniowych – seminarium „Europa w moim regionie – wyzwania dla pokoleń” otwierało projekt i odbyło się 8 listopada 2012r. Działania międzypokoleniowe to spotkania planowane seniorów z różnych grup aktywnych społecznie z wychowankami świetlic środowiskowych. Efekty spotkań zostaną zaprezentowane podczas wydarzenia, które odbędzie się 20 grudnia.

- Opowiedz mi Szczecin – akcja międzypokoleniowa, która zestawia opowieści starszych i młodszych o miejscach ważnych dla nich. Historie to wspomnienia pierwszej miłości, śmieszne sytuacje i anegdoty. To wszystko w 3 formach – wywiad video, wywiad audio, historie nadsyłane na nasz adres. Aktualnie trwa zbieranie materiałów, oficjalna prezentacja spotów na początku 2013r.

Z poszczególnymi działaniami, jak i z całym projektem można się zapoznać na głównej stronie www.senior.szczecin.pl.