Istniejący most uległ awarii w maju. Teraz zostanie rozebrany i powstanie nowa konstrukcja wizualnie przypominająca stary obiekt. Przeprawa ma być przejezdna do końca lipca 2017 r., czyli przed finałem regat The Tall Ships Races.
Prace wykonuje dirma Vistal z Gdyni, która niedawno uczestniczyła w dużej operacji budowy nowego Mostu Łazienkowskiego w Warszawie. Skala tamtych robót była większa, ale ich mechanizm bardzo podobny do tych, które zostaną przeprowadzone w Szczecinie.

Zadanie ogólnopaństwowe
- Przebudowa mostu jest w dobrych rękach - podkreśla prezydent Piotr Krzystek. - Firma Vistal ma duże doświadczenie w realizacji takich projektów w terminie. I na to bardzo liczymy. Przykład Warszawy jest tutaj sztandarowy. U nas sytuacja jest mniej skomplikowana, więc jestem przekonany, że wszystko uda się wykonać w zakładanym czasie.

Łączny koszt prac to 18 mln zł. Jest szansa na dofinansowanie z puli rządowej w wysokości 10 mln zł.

- Most nie służy tylko mieszkańcom Szczecina, ale zapewnia również dostęp do portu, więc można powiedzieć, że jest to zadanie ogólnopaństwowe - tłumaczy prezydent Krzystek.

Do końca roku most będzie rozebrany
Pierwsze prace już się rozpoczęły. Demontowane jest oświetlenie, barierki, dylatacje i inne urządzenia. W listopadzie rozpoczną się zasadnicze roboty rozbiórkowe. Przypłyną dwie jednostki o dużej wyporności (pontony-barki). Na większej z nich (o wyporności 10 tys. ton) na czas demontażu ustawione zostanie rusztowanie podpierające uszkodzone przęsło zachodnie. Na mniejszą z nich (o wyporność 4 tys ton) opuszczone zostanie przęsło środkowe. Do końca roku cała konstrukcja nośna zostanie rozebrana. Najpóźniej w lutym rozpocznie się budowa nowej przeprawy.

- Most będzie bardzo podobny wizualnie do istniejącego obecnie. Ale oczywiście będzie miał nowoczesną konstrukcję, która w naszej ocenie powinna spokojnie wytrzymać sto lat - mówi Piotr Żółtowski kierujący zespołem projektantów.

Prezes składa jasną deklarację

Postępy w pracach mają być transmitowane na żywo w Internecie.

- Podtrzymuję słowa pana prezydenta, że prace zakończą się w zapowiadanym terminie - deklaruje Piotr Orzechowski, prezes zarządu spółki Vistal.

Most Cłowy został zbudowany w 1960 roku. Poważnej awarii uległ w maju. Uszkodzone zostały stalowe cięgna sprężające w przęśle od strony centrum (zachodnim). Od tamtego czasu przeprawa jest zamknięta.