Inicjatywy skierowane do różnych odbiorców, cykliczne wydarzenia i promocja szczecińskiej starówki. Z początkiem marca rusza obywatelska inicjatywa, która ma zamiar pokazać potencjał jaki drzemie w podzamczu.

Specjalna strona internetowa, aktywność w mediach społecznościowych, ale przede wszystkim działania w przestrzeni, która mogłaby być lepiej wykorzystywana. Jak? Instytucje kulturalne, usługodawcy, lokale, artyści i animatorzy skupieni wokół podzamcza już w marcu zaprezentują swoje pierwsze akcje.

Szczecińskie Podzamcze posiada ogromny potencjał, który dzięki wspólnemu działaniu oraz odpowiedniej koordynacji współpracujących podmiotów możemy wyzwolić – mówi Arkadiusz Bujas, jeden z pomysłodawców projektu www.Podzamcze.org.

Projekt Podzamcze.org, oprócz stworzenia portalu internetowego połączonego z najpopularniejszymi mediami społecznościowymi, który w sposób wyczerpujący informowałby o ciekawych inicjatywach czy wydarzeniach na terenie Rynku Siennego i okolic, ma szeroko zakrojone plany rozwojowe.

Spotykamy się z zainteresowaniem zarówno ze strony mediów, osób do których wyszliśmy z propozycją współpracy, jak i miłośników Szczecina – opowiada Kamil Rzechuła, odpowiedzialny za kontakt z mediami.

Pierwsze akcje na Dzień Kobiet

Potencjał Podzamcza oraz ludzi z nim związanych rozbudzany będzie poprzez cykliczne wydarzenia adresowane do szczecinian i turystów. Od spotkań małych grup zainteresowań, poprzez wystawy czy akcje we współpracy z instytucjami kultury oraz środowiskami twórczymi, po wydarzenia skierowane do rodzin z dziećmi i interdyscyplinarny festiwal, łączący w sobie działania edukacyjne, sztukę oraz sport (Floating Trippin' Festival).

Pierwsze działania z ramienia inicjatywy będziemy mogli zaobserwować już na początku marca. 6 marca w godzinach 17.00 – 20.00 w sali konferencyjnej „uWyszaka” odbędzie się spotkanie pod tytułem "Barwy przedsiębiorczości", którego temat koncentrować się będzie na inspirujących, przedsiębiorczych kobietach. Na 8 marca zaplanowany jest happening "Kwiaty żywe, nie cięte", który będzie symbolicznym początkiem inicjatywy.

Zagospodarować przestrzeń

Twórcy www.Podzamcze.org zamierzają także zadbać o wizualną stronę miejsca.

Z całą pewnością proces zabiegania o meble miejskie Stowarzyszenia Estetycznego i Nowoczesnego Szczecina, świadczy o tym, iż Rynek Sienny wraz z okolicą jest niestety zaniedbany, ale to zaczyna się zmieniać – dopowiada Kamil Rzechuła.

Z kolei Grzegorz Kruszewski, zaangażowany w projekt przewodnik wycieczek dla szczecinian „www.poSzczecinie.pl”, zamierza zrealizować swoją wizję polegającą na umieszczeniu odlewu dawnych, nieistniejących już zabytków, znajdujących się niegdyś na terenie Starego Miasta. Makiety, wykonane w odpowiedniej skali, posiadałyby walor nie tylko turystyczny – wykonane z trwałego materiału, mogłyby przybliżyć osobom niewidomym wygląd zabytków, np. spalonego kościoła Świętego Mikołaja.

Warto przywrócić historyczny charakter Podzamcza, który powróci do trwałej świadomości mieszkańców i turystów. - tłumaczy Kruszewski.

Kto za tym stoi i kto za to zapłaci?

Jak tłumaczą organizatorzy, inicjatywa narodziła się w środowisku właścicieli okolicznych lokali, którzy postanowili sięgnąć po inne niż standardowe środki dodatkowej promocji podzamcza. Zamiast agencji reklamowych, ulotek, akcji promocyjnych stawiają na szersze, integrujące środowisko działania.

Za inicjatywą stoi samozwańcza grupa osób o różnych kompetencjach i umiejętnościach, których połączenie wyzwoli energię oraz potencjał Podzamcza. Większość osób na co dzień związana jest z interaktywną agencją Grupa.IT, która zlokalizowana jest na Siennej 7. Patrząc codziennie przez okna na Rynek Sienny, stwierdziliśmy, że warto coś zmienić! - tłumaczy Kamil Rzechuła. - Nasze działanie potraktować można jako wspomaganą inwestycję podmiotów związanych z Podzamczem. "Inwestycję podmiotów" dlatego, gdyż jest to pewna forma konsorcjum naszych partnerów. - dodaje. I chociaż to oddolna inicjatywa, niewykluczone, że w niedalekiej przyszłości inicjatorzy postarają się o dofinansowanie.

Mamy nadzieję, że inwestorzy czy władze miasta zauważą nasze starania i nie pozostaną wobec nich obojętni. Planujemy wiele naprawdę ciekawych wydarzeń, które przyciągną zarówno mieszkańców Szczecina, jak i turystów, dlatego mamy nadzieję, że zainteresują potencjalnych sponsorów. - mówi Kamil Rzechuła.

Początek na przełomie lutego i marca

Portal www.Podzamcze.org ma wystartować już pod koniec lutego, najpierw w wersji polskojęzycznej, następnie rozszerzony o tłumaczenia na języki obce, zaś już teraz można dołączyć do inicjatywy za pośrednictwem portalu Facebook. Zespół Podzamcze.org zaprasza do kontaktu wszystkich zainteresowanych projektem drogą mailową (kontakt@podzamcze.org) lub poprzez profil na portalu Facebook.