Mowa o odcinku autostrady A6 Szczecin Dąbie – Rzęśnica i węźle Szczecin Kijewo łączącym A6 z DK10. Są to ostatnie fragmenty na autostradzie A6 wybudowane z płyt betonowych jeszcze za czasów Hitlera. Właśnie podpisano umowę na ich przebudowę.
Jak informuje Mateusz Grzeszczuk z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oba zadania będzie realizowała firma Energopol Szczecin S.A. Łączna wartość podpisanych umów to około 92 miliony złotych (35,4 mln odcinek szlakowy i 56,6 mln węzeł). Zakończenie realizacji planowane jest pod koniec 2019 roku (odcinek szlakowy) i w połowie 2020 roku (węzeł Kijewo). Zrealizowanie tych inwestycji będzie oznaczało ukończenie autostrady A6.  



Znikną klawiszujące płyty betonowe

Szczecin Dąbie - Rzęśnica to ostatni odcinek szlakowy autostrady A6 posiadający wykonaną 80 lat temu nawierzchnię z płyt betonowych, która obecnie jest w złym stanie. W jej miejsce zostanie wykonana nowa nawierzchnia bitumiczna, a skruszony beton z obecnej nawierzchni posłuży jako podbudowa. Nowe jezdnie będą szersze o pas awaryjny, którego nie ma obecnie na tym odcinku. Zostanie wybudowane również duże przejście górne dla zwierząt („zielony most”), a cała trasa wygrodzona. Przebudowa rozpocznie się na północ od węzła Szczecin Dąbie (gdzie kończy się przebudowany w poprzednich latach odcinek), a zakończy przez węzłem Rzęśnica (ten węzeł zostanie przebudowany w ramach realizacji odcinka Miękowo - Rzęśnica drogi S3).

Węzeł Szczecin Kijewo po nowemu
Węzeł Szczecin Kijewo stanowiący połączenie autostrady A6 z DK nr 10 został wybudowany w latach 30. ubiegłego wieku, a następnie w latach 70./80. został rozbudowany o południową część. Betonowa nawierzchnia autostrady po północnej stronie węzła ma już 80 lat i znajduje się w złym stanie. Część łącznic nie ma pasów włączania i wyłączania, a pozostałe są nienormatywne. Współczesnych parametrów nie spełniają również wiadukty znajdujące się na węźle.

Zakres prac obejmie odcinek A6 o długości 1,8 km i DK 10 o długości 1,3 km. Roboty obejmą wyburzenie i wykonanie od nowa obu wiaduktów węzła, budowę nowych łącznic i jezdni zbiorczo – rozprowadzających w ciągu autostrady A6. Nawierzchnia autostrady zostanie przebudowana na bitumiczną, a jezdnie zostaną poszerzone o pas awaryjny. W efekcie powstanie nowy, większy węzeł drogowy, który zapewni zarówno znaczącą poprawę płynności, jak i bezpieczeństwa ruchu drogowego.



Utrudnienia, ale obie jezdnie A6 czynne na wakacje

Autostrada A6 na tym odcinku przebiega wspólnie z drogą S3 – główną trasy prowadzącej nad morze. Natężenie ruchu podczas wakacji wzrasta w tym miejscu nawet trzykrotnie. Dlatego od 15 czerwca do 31 sierpnia wykonawca nie będzie mógł zawężać przekroju drogi (mają być dostępne po 2 pasy ruchu w każdą stronę). Zarówno na odcinku szlakowym, jak i w obrębie węzła Szczecin Kijewo. Poza okresem wakacyjnym można się spodziewać zamknięcia jednej z jezdni autostrady celem jej przebudowy (ruch w obu kierunkach będzie odbywał się drugą jezdnią). Utrudnień na pewno nie unikną również kierowcy jadący DK nr 10 przez węzeł Szczecin Kijewo.