Na specjalnych ekranach dzieci obejrzą bajki, a rodzice będą mogli pogrzać im posiłek. Na najmłodszych pasażerów będą czekały też specjalne tablice do rysowania, a rowerzystom łatwiej będzie przewieźć rower. PKP Intercity rusza właśnie z nową falą inwestycji i zmodernizuje blisko 400 wagonów, które będą kursowały m.in. na trasie Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn.

- Wrzesień był kolejnym świetnym miesiącem pod względem wyników przewozowych. Wzrost sięgnął 30% rok do roku – zaznacza Piotr Ciżkowicz, przewodniczący rady nadzorczej PKP Intercity.

Jak podkreśla Jacek Leonkiewicz, prezes zarządu PKP Intercity, pasażerowie wracają na kolej m.in. ze względu na rosnący komfort podróży, uzyskany dzięki inwestycjom. - Wydaliśmy na ten cel już kilka miliardów złotych. Dzięki środkom przekazanym przez PKP S.A. zmodernizujemy około 400 wagonów, 60 lokomotyw i zaplecza do ich serwisowania – zapowiada.

Dzieci obejrzą bajki, rodzice podgrzeją im posiłek

Plan inwestycyjny o łącznej wartości 1,8 mld zł przewiduje również udział finansowania unijnego. Znaczna część tych pieniędzy - 1,4 mld zł - zostanie przeznaczona na odnowę parku taborowego. Modernizacja zakłada kompletną przebudowę blisko 400 pojazdów starego typu, w efekcie której mają powstać nowoczesne wagony przedziałowe, bezprzedziałowe, restauracyjne oraz wielofunkcyjne, tzw. Combi.

- Badania potrzeb klientów pozwoliły nam lepiej poznać oczekiwania dotyczące wyposażenia pociągów. Dzięki temu w procesie projektowania uwzględnimy rozwiązania dla rodzin, osób o ograniczonej mobilności, podróżnych z dużym bagażem czy rowerzystów – wymienia Jacek Leonkiewicz. - W wagonach pojawią się np. ekrany do wyświetlania bajek, specjalne foteliki, tablice do rysowania czy urządzenia umożliwiające podgrzanie posiłku dzieciom – deklaruje. 

Zmodernizowane wagony będą kursować w ramach kategorii EIC oraz IC na trasach krajowych i międzynarodowych. Pojawią się m.in. na liniach: Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn, Berlin – Poznań – Warszawa, Wrocław – Katowice – Kielce – Lublin czy Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń.

Zmiany obejmą także flotę około 60 lokomotyw. Ich zakres dotyczy m.in. podniesienia poziomu bezpieczeństwa i wdrożenia rozwiązań obniżających koszty utrzymania, a także zwiększenia prędkości ze 125 do 160 km/h. Poprawie ulegną również warunki pracy maszynistów, np. dzięki instalacji klimatyzacji w kabinach.

Funkcjonalna stacja serwisowa w Szczecinie

Remonty 9 stacji serwisowych pochłoną 400 mln zł. Nowoczesne obiekty pojawią się w: Warszawie, Lublinie, Kołobrzegu, Białymstoku, Szczecinie, Krakowie (2), Poznaniu i Wrocławiu.

Zgodnie z zapowiedziami, poprawa infrastruktury do utrzymania pociągów ma usprawnić pracę obsługi technicznej oraz wykluczyć część ryzyk związanych z realizacją rozkładu jazdy, np. poprzez montaż urządzeń do podgrzewania rozjazdów w zimie.

Przewidziane rozwiązania będą również przyjazne środowisku. Wśród nich są np. całoroczna myjnia z zamkniętym obiegiem wody, system do zbierania i uzdatniania deszczówki oraz panele solarne.

Pierwsze przetargi zostaną ogłoszone na przełomie października i listopada.