Bomba o wadze 150 kg, pocisk, który ważył 70 kg i dwa wraki – w tym jeden z 1905 roku. To wszystko odnaleziono na obszarze modernizowanego toru wodnego Świnoujście – Szczecin.

Na dnie toru odnajdywane są niewybuchy, które są unieszkodliwiane przez specjalnie przygotowaną do tego grupę nurków-saperów oraz wraki – na razie odnaleziono dwa. Pierwszym z nich był drewniana jednostka, której część elementów wydobyta z dna.

Po dokonaniu oględzin znaleziska, wykonaniu ekspertyzy archeologicznej oraz oszacowaniu kosztów wydobycia i zabezpieczenia wraku, uruchomimy procedurę wydobycia jednostki – tłumaczy Elżbieta Buszyńska, kierownik Zespołu ds. Inwestycji Unijnych w Urzędzie Morskim w Szczecinie.

Na powierzchnię wyciągnięto maszynę parową z zachowaną tabliczką znamionową: „Menck & Hambrock, Altona -Hamburg 3806 1905, wskazującą na producenta urządzenia oraz rok produkcji. Wydobyto także pozostałości konstrukcji ramy kafara. Cześć elementów wraku, w tym mocno zniszczony drewniany kadłub pozostawiono na dnie. Obecnie trwa zabezpieczanie wydobytych elementów kafara oraz szacowanie kosztów ich konserwacji. Przedstawiciele Urzędu Morskiego zaznaczyli, że przyszłości wydobyte znaleziska mogłyby zostać przekazane do Muzeum Morskiego w Szczecinie – jeżeli tylko takie powstanie.

 

Pod koniec maja 2015 roku, po zakończeniu prowadzonych robót, umocnienia kanałów Piastowskiego i Mielińskiego przygotowane będą do pogłębienia toru wodnego do 12,5 m, co zaplanowano w III etapie modernizacji – rozpoczęto już prace przygotowawcze obejmujące m.in. sporządzenie studium wykonalności oraz wykonanie dokumentacji środowiskowej.

Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m będziemy w stanie przyjmować statki o większym zanurzeniu i towary, które są nimi transportowane. Wpłynie to także na poprawę ruchu wodnego. Na modernizacji kanału skorzystają m.in.: importerzy, eksporterzy, porty morskie, armatorzy i operatorzy logistyczni.