Muzeum Katarzyny II, ściana płaczu, czy budowa roweru miejskiego na prawobrzeżu? Kilkadziesiąt propozycji ubiega się o realizację w ramach Budżetu Obywatelskiego 2015.

Spośród zgłoszonych projektów wybraliśmy 10, które naszym zdaniem są ciekawe. Oczywiście nasza „10” to niewielka część projektów, które zostały zgłoszone, dlatego zachęcamy do przejrzenia wszystkich pozycji umieszczonych na stronie Urzędu Miasta.

1. Rower Miejski

W zeszłorocznym budżecie obywatelskim zrealizowano pierwszą część Roweru Miejskiego – stacje ustawiono w centrum Szczecina. W tym roku obywatele kontynuują pomysł na rowerowy Szczecin. W propozycjach do SBO 2015 pojawiły się dwa projekty na Rower Miejski. Pierwszy z nich obejmuje prawobrzeże. Ta propozycja zakłada rozbudowę istniejącego systemu o 15 stacji oraz 150 rowerów. Projekt został wyceniony na 1 mln zł. Drugi wniosek dotyczy dzielnicy Zachód. Tutaj wnioskodawcy proponują rozbudowę Szczecińskiego Roweru Miejskiego o 9 stacji i 90 rowerowych. W tym przypadku projekt został wyceniony na 500 tys. zł.

2. Katarzyna II

Muzeum Carycy Katarzyny II to pomysł na upamiętnienie tej (chyba) najsłynniejszej szczecinianki. Muzeum miałoby powstać w okolicy Zamku Książąt Pomorskich. Koszt projektu oszacowano na 1 mln zł. Dzięki muzeum Caryca Katarzyna Wielka miałaby stać się jedną z głównych atrakcji Szczecina.

3. Obserwatorium astronomiczne

Według wnioskodawców cały projekt ma kosztować ok. 380 tys. zł. Pod realizację pomysłu miasto musiałoby udostępnić teren o powierzchni 1000 m kw. 200 tys. kosztowałby budynek obserwatorium, zaś 180 tys. to koszt wyposażenia. Obserwatorium miałoby służyć uczniom, studentom oraz miłośnikom astronomii.

4. Dmuchany Zamek

Obok propozycji, które mogą pomóc w edukacji są także te, które mają służyć tylko do rozrywki. Takim projektem jest dmuchany zamek. Dmuchana zabawka w barwach floating garden miałaby służyć na dużych imprezach i festynach. Koszt całego projektu to 40 tys. zł.

5. Publiczne alkomaty

Publiczne alkomaty miałby zostać umieszczone m.in. na pl. Rodła, Łasztowni, Wałach Chrobrego i przy jeziorze Szmaragdowym. Alkomaty miałby być płatne, a ich rozstawienie przysłużyłoby się do poprawy bezpieczeństwa w mieście. Koszt projektu został wyliczony na 150 tys. zł. Kwota ta wystarczyłaby na 15 alkomatów.

6. Odbudowa Sediny

Wniosek o odbudowę pomnika pojawił się także w zeszłorocznym SBO. Wtedy pomnik został wyceniony na 3 mln zł. W tegorocznym wniosku koszt wykonania Sediny jest o 2 mln niższy. Pomnik miałby powrócić na pl. Tobrucki – tam gdzie stał jeszcze przed II wojną światową.

7. Street Workout Park

Także w zeszłym roku został zgłoszony Street Workout Park. Rok temu wnioskodawcy potrzebowali ok. 30 tys. zł, w tegorocznym wniosku suma jest wyższa – 496 tys. zł. Szczeciński park miałby być jednym z największych w Polsce, który mógłby się przyczynić do tego, by Szczecin stał się stolicą Polski w gimnastyce, kalistenice i Street Workoutcie. Park mógłby się znaleźć w parku Kasprowicza, albo oboko Arkonki. 

8. Odbudowa ściany płaczu

Słynna ściana płaczu przy al. Wojska Polskiego zniknęła z krajobrazu miejskiego w 2001 roku. Mimo upływu czasu mieszkańcy do dziś pamiętają ten charakterystyczny obiekt. Według wnioskodawców odbudowa fontanny pozwoliłaby odtworzyć jeden z symboli powojennego Szczecina, po drugie stworzyłaby miejsce w centrum miasta idealne do odpoczynku. Koszt odbudowy Ściany płaczu to 500 tys. zł.

9. trasa rowerowa od os. Bukowego do Płoni

W zeszłym roku wiele projektów dotyczył poprawy infrastruktury dla rowerzystów. Także w tym roku wśród propozycji mieszkańców odnajdziemy wiele pomysłów na ułatwienie życia cyklistów. Takim pomysłem jest wybudowanie drogi rowerowej, która miałaby połączyć os. Bukowe z Płonią. Trasa miałaby prowadzić od ul. Dąbskiej do ul. Gościnnej. Koszt realizacji projektu to 555 tys. zł.

10. Urządzenia blokujące wjazd na drogi rowerowej

Ostatnia propozycja także dotyczy rowerzystów. To pomysł, by w śródmieściu umieścić urządzenia, które uniemożliwią samochodom wjazd na chodniki, gdzie są kontrapasy dla rowerów. Według wnioskodawców ułatwiłoby to korzystanie z chodników, rozwiązany zostałby także problem z kierowcami, którzy parkują niezgodnie z przepisami. Koszt rozmieszczenia na trzech zaproponowanych ulicach (Rayskiego, Śląskiej i Piłsudskiego) to ok. 300 tys. zł.

 

To zaledwie niewielki procent propozycji, które zostały zgłoszone do SBO 2015. Pełną listę odnajdziecie na stronie Urzędu Miasta. Już jutro, 18 września w sali sesyjnej Rady Miasta odbędzie się publiczne losowanie kolejności projektów, które znajdą się na listach zadań do głosowania w ramach tegorocznej edycji Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego. Głosowanie na projekty potrwa od 1 do 21 października.