Trzy miliony złotych dotacji, większy prestiż i wpływ ministra na obsadę funkcji dyrektora. Szczecińscy radni przyjęli treść umowy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego o prowadzeniu jako wspólnej instytucji kultury Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie wraz z załączonym do umowy projektem nowego Statutu Filharmonii.
Za przyjęciem uchwały głosowało 18 radnych. Trzech wstrzymało się od głosu. Jeden był przeciwny. Dzięki zgodzie Rady Miasta, umowa może zostać teraz podpisana. Zmiany w statucie Filharmonii wejdą w życie w czerwcu lub w lipcu tego roku. Umowa zawarta zostanie na czas określony, do 31 grudnia 2019 roku.

„W październiku 2016 roku Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przedstawiło Prezydentowi Miasta Szczecin propozycję zawarcia umowy o prowadzeniu jako wspólnej instytucji kultury Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza, a tym samym włączenia jej do grona najbardziej prestiżowych placówek kulturalnych w kraju” – czytamy w uzasadnieniu uchwały.

Ministerstwo zobowiązuje się w umowie do przekazywania co roku dotacji w wysokości co najmniej 3 milionów złotych. Miasto ze swojej strony ma przekazywać na działanie Filharmonii – 13,7 mln zł.

Najważniejsze zmiany w statucie sprawią, że minister kultury będzie miał możliwość wpływania na decyzje personalne dotyczące Filharmonii. Dyrektora Filharmonii będzie powoływał i odwoływał prezydent Szczecina, ale w uzgodnieniu z ministrem. Podobnie będzie wyglądała procedura przy wyborze zastępcy dyrektora ds. artystycznych. Dyrektor Filharmonii może tworzyć organy opiniodawczo-doradcze Filharmonii wyłącznie w uzgodnieniu z ministrem i miastem. Minister i miasto mają prawo do wskazania po jednym przedstawicielu do takiego organu. Dotyczy to również już istniejących organów opiniodawczo-doradczych.

Władze Filharmonii będą musiały również przedkładać ministrowi i miastu okresowe sprawozdania z wykonania zadań oraz materiały dotyczące planowania i wykonania planów finansowo-rzeczowych.