Ponad 54 mln zł i szumna zapowiedź, że to największy i najnowocześniejszy Centralny System Zarządzania Komunikacją Miejską w Szczecinie. Tylko jeszcze nie działa.

Trwająca konferencja „Zachodniopomorskie Forum Transportu Zintegrowanego” okazała się świetnym pretekstem do tego, by porozmawiać o wdrażanym w naszym mieście Centralnym Systemie Zarządzania Komunikacją Miejską.

- Ta idea smart city jest coraz pełniejsza, czyli takiego miasta, które myśli, ale nie myśli za nas. Chce myśleć razem z nami - podkreśla Adrian Furgalski, Wiceprezes Zarządu, Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Nasz system to w rzeczywistości 9 mikroelementów, które tworzą całość. Pasażerowie mają do dyspozycji system informacji dynamicznej, bilet elektroniczny, informację pasażerską przez SMS, dedykowaną stronę internetową, 21 bezprzewodowych punktów dostępu do informacji.

- Do tego możliwość płatności w SPP, możliwość płatności kartą w biletomatach, 135 infobiletomatów, 317 biletomatów mobilnych, system monitoringu w czasie rzeczywistym, transport na żądanie, czyli tzw. telebus, który w wariancie półdynamicznym ma obsługiwać tereny miasta lub gminy ościenne do tej pory nieskomunikowane - objaśnia Krzysztof Miler, kierownik Działu Optymalizacji Sieci Komunikacyjnej i Realizacji Projektów Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie.

- Warto dodać, że system w swojej dziedzinie i klasie jest największym tego typu przedsięwzięciem i najbardziej nowoczesnym w Polsce. Ponadto wszystkie te systemy są oparte na jednej platformie programowej - zaznacza Bolesław Hilarecki, dyrektor ds. technicznych GMV.

Tutaj pojawia się pytanie – kiedy skorzystamy z tego wszystkiego? Na razie trwają odbiory. Kilka tygodni temu pojawiła się informacja, że być może zakończą się jeszcze w wakacje. Dziś, Krzysztof Miler zapowiedział, że realniejszy jest przełom sierpnia i września tego roku.

Koszt całego systemu to ponad 54 mln zł – z tego 37 mln to dofinansowanie.