Spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne zaprezentowała dwa projekty uchwał: powiększający Strefę Płatnego Parkowania i zakładający utworzenie Płatnych Placów Parkingowych Niestrzeżonych. Szczecińscy radni zajmą się nimi podczas październikowej sesji.
Według nowego projektu od 1 lipca przyszłego roku kierowcy będą musieli zacząć płacić m.in. za postoje w okolicach pl. Kilińskiego, ul. 5 Lipca czy ul. Narutowicza. Liczba ulic objęta SPP wrośnie z 80 do 136. Łącznie będzie na nich 12 tysięcy płatnych miejsc postojowych, czyli aż o 4 tysiące więcej niż jest obecnie.

Naturalne granice centrum miasta
Według projektu granice strefy miałyby wyznaczać ulice: Piotra Skargi, Wyzwolenia (od ronda Giedroycia do ul. Malczewskiego), Malczewskiego, Parkowa (od ul. Malczewskiego do ul. Kapitańskiej - Starzyńskiego), Kapitańska, Jana z Kolna (od ul. Kapitańskiej do Nabrzeża Wieleckiego), Nabrzeże Wieleckie, Kolumba (od ul. Nowej do pętli autobusowej za Dworcem PKP), Owocowa, Czarnieckiego, Potulicka (od ul. Czarnieckiego do ul. Narutowicza), Narutowicza, Piastów (od ul. Narutowicza do ul. Ku Słońcu), Ku Słońcu (od ul. Piastów do ronda Pileckiego), Sikorskiego (od ronda Pileckiego do ul. Boh. Warszawy), Boh. Warszawy. Ulica Wawrzyniaka nie będzie w SPP, ale będą do niej dochodziły ul. Piotra Skargi i Królowej Korony Polskiej, które w całości należeć będą do strefy.

Ma być to docelowy obszar strefy. Jak czytamy w komunikacie NiOL-u, celem zmian jest poprawa warunków parkowania w śródmieściu Szczecina. Według założeń nowa SPP opierałaby się na naturalnych granicach centrum miasta i zredukowała do minimum zjawiska masowego parkowania na jej obrzeżach.

Inne drobne zmiany to wymiana parkomatów na bardziej nowoczesne i udogodnienia dla mieszkańców strefy. Wykupując abonamenty będą oni mogli parkować na dwóch, a nie jak do tej pory jednej ulicy. Dodatkowo dłużej za darmo pod szkołami i przedszkolami będą mogli zatrzymać się rodzice (20 minut zamiast 10).

Skromne konsultacje społeczne
Projekt trafi teraz do komisji, gdzie zostanie przeanalizowany przez radnych. Decydujące głosowanie planowane jest 18 października. Projekty obu uchwał mają termin wejścia w życie 1 lipca 2017 roku.

Wcześniej odbyły się konsultacje społeczne (od 20 lipca do 20 sierpnia), które jednak nie ciszyły się wielkim zainteresowaniem szczecinian. Na spotkanie w sali sesyjnej Rady Miasta przyszło zaledwie ok. 20 osób. Uwagi na piśmie dotarły do NiOL-u w postaci 56 maili i jednego listu w formie papierowej. 23 z nich było za poszerzeniem strefy, 26 przeciw, pozostałe miały charakter neutralny lub dotyczyły innych tematów.

- Mieszkańcy obszarów graniczących z SPP od dawna domagają się włączenia ich ulic do strefy, bo wielu właścicieli aut, chcąc uniknąć opłat za parkowanie, okupuje miejsca przed ich domami czy lokalami użytkowymi. Z kolei kierowcy narzekają na zbyt małą liczbę miejsc parkingowych w centrum Szczecina. Propozycja zmiany granic SPP i stworzenia Płatnych Placów Parkingowych Niestrzeżonych jest odpowiedzią na te postulaty - tłumaczy Wojciech Jachim, rzecznik NiOL.

Płatne Place Parkingowe Niestrzeżone
Projekt Płatnych Placów Parkingowych Niestrzeżonych to nowość. Miasto chce wykorzystać tereny, które nie są drogami publicznymi (nie mogą więc zostać objęte w SPP), ale mogą zostać wykorzystane jako parkingi. Postój w nich ma być tańszy niż w strefie (np. 1 zł za godzinę, przy 1,60 zł w podstrefie B i 2,80 zł w podstrefie A). Proponowane miejsca na PPPN to: ul. Kolumba przy mostku na Wyspę Jaskółczą (32 miejsca), ul. Duczyńskiego przy Trasie Zamkowej (ok. 122 miejsc), ul. Kaszubska/Czarnieckiego (ok. 119 miejsc), parking przy Piotra Skargi na Jasnych Błoniach (ok. 120 miejsc). System poboru opłat ma być podobny jak na parkingu przy Floating Arenie.