Jest szansa, by znajdujący się jako eksponat w Muzeum Techniki i Komunikacji wagon tramwajowy 102Na z numerem 606 zaczął wozić turystów. Tego chcą miłośnicy komunikacji miejskiej i zachęcają do głosowania na pozycję 71 jako tę inwestycję, na którą powinien być przydzielony przyszłoroczny budżet Szczecina.

Do 8 listopada można głosować na maksymalnie trzy inwestycje, które według mieszkańców Szczecina miałyby zostać ujęte w przyszłorocznym budżecie. Można zagłosować wchodząc na stronę konsultacji. Trzeba podać swoje imię, nazwisko i pesel by móc wybrać z ponad stu propozycji tę, która wydaje się najpotrzebniejsza. Oficjalne wyniki zostaną opublikowane na stronie Biuletynu Informacji Publicznej 12 listopada.

Wśród propozycji, pod numerem 71, znajduje się przywrócenie do pełnej sprawności technicznej zabytkowego wagonu tramwajowego typu 102Na z nr 606. Wagon został oddany do Muzeum Techniki i Komunikacji po wycofaniu tego typu pojazdów w Szczecinie w 2007 roku. Jeździły one po naszym mieście od 1971 roku. Kursowały praktycznie na wszystkich liniach, w dzień Wszystkich Świętych były łączone po dwa i w takich zestawach pojawiały się na linii D. Przez lata przechodziły różne modernizacje, w tym w MZNT w Krakowie. Cieszyły się dobrą opinią wśród motorniczych i pasażerów.

Stojący to nie to samo co jeżdżący

 

Jest to typ wagonu, który wiele lat był eksploatowany na szczecińskich ulicach – mówi Ludmiła Tuszyńska, motornicza Tramwajów Szczecińskich – Oryginalnie było 30 wagonów 102Na. Jest to zawsze pamięć, historia komunikacji miejskiej, także miasta. Ludzie wielokrotnie oglądali go albo jechali nim. Więc myślę, że wiele osób go pamięta. A zawsze lepiej jest zobaczyć eksponat żywy, jeżdżący na mieście, niż stojący. To jednak nie to samo. Wiele osób ma sentyment do tych wagonów. Ja bardzo lubiłam te wagony, bardzo dobrze mi się nimi jeździło. Żałuję, że dzisiaj nie jeżdżą liniowo. Zazdroszczę Poznaniowi, że tam jest jedna liniowa czynna „stodwójka”. Po uruchomieniu naszego wagonu bardzo chętnie przejadę się nim na linii turystycznej 0.

Co trzeba zrobić, by wagon został przywrócony do ruchu? Potrzebna jest przede wszystkim naprawa instalacji elektrycznej i podzespołów niezbędnych do jazdy. Przewiduje się, że remont tramwaju z 1971 roku będzie kosztował 200 tysięcy złotych. Czy urzeczywistni się marzenie miłośników starych tramwajów, okaże się w połowie listopada.

Zainteresowanie zabytkowymi tramwajami jest duże wśród szczecinian i turystów, zwłaszcza za każdym ich pojawieniem się na mieście. Zabytkowych wagonów w ruchu jest mało i remont „102-jki” na pewno ucieszy miłośników oraz pasażerów linii turystycznej.