Jak wrak odzyskał dawny blask i stał się muzeum... Zwiedzić Bembridge i jednocześnie poznać jej fascynującą historię można już w najbliższą niedzielę oraz podczas Nocy Muzeów. I to całkowicie bezpłatnie.

THPV Bembridge to brytyjski statek pilotowy, który jako wrak został zaimportowany do Polski, a potem całkowicie odrestaurowany. To pierwszy taki przypadek w naszym kraju. Po odbudowie stał się nie tylko siedzibą firmy Magemar Polska, ale przede wszystkim prywatnym muzeum, poświęconym historii jednostki oraz jej pierwszego właściciela, działającego od XI wieku Trinity House London.

Bembridge została zbudowana w 1938 roku. Statek brał udział w dwóch istotnych morskich operacjach tzw. „Dunkierce” i „Normandii”. W latach 60. na pokładzie Bembridge gościła Elżbieta II z księciem Filipem. Później jednostka stała się szkołą morską dla tzw. trudnej młodzieży. Przez 28 lat od 1974 roku była siedzibą klubu jachtowego, a przez następne dwa klubu nocnego. Przed zezłomowaniem uratował ją Rafał Zahorski z firmy Magemar, który w 2009 roku przeholował jednostkę do Szczecina i rozpoczął jej gruntowną restaurację.

Na bezpłatne zwiedzanie zabytkowej jednostki Bembridge jej właściciele zapraszają szczecinian aż dwukrotnie. Pierwsza okazja już w najbliższą niedzielę, 11 maja. W ramach otwartych Dni Funduszy Europejskich na statek będzie można wejść o godz. 09:00, 11:00, 13:00 i 15:00. Natomiast kolejna szansa w Noc Muzeów, 17 maja. Wówczas jednostka będzie udostępniona zwiedzającym o godz. 16:00, 18:00, 20:00 i 22:30. Możliwość zobaczenia Bembridge zwłaszcza pod osłoną nocy może nie prędko się powtórzyć.

Wszyscy chętni proszeni są o punktualne przybycie pod Bramę nr 10 (w pobliżu Budki Ochrony) na Nabrzeżu Egipskim przy ul. Bytomskiej 7. Stamtąd będą odbierani przez oprowadzających, ale w związku z tym, że statek znajduje się na zamkniętym terenie Portu, nie będzie możliwości dołączenia do grupy o innej godzinie niż wyznaczona.

Na swoim fanpage'u organizatorzy zapewniają, że podczas zwiedzania na pewno nikt się nie będzie nudzić. Zostanie ono poprzedzone prezentacją zdjęć, pokazującą historię statku, zakup jednostki, cztery etapy holowania wraku do Szczecina, w końcu odbudowę Bembridge i jej restaurację, a także odbudowę łodzi pilotowych, poszukiwania oryginalnego wyposażenia, dokumentacji, zdjęć i archiwaliów oraz źródła pozyskania przedmiotów z epoki. Podczas zwiedzania natomiast będzie można zobaczyć oryginalną prasę hydrauliczną Joseph'a Bramah'a z 1798 roku, usłyszeć zabytkowy tyfon statku oraz dźwięk patefonu z lat 30-tych z oryginalnym kursem nauki Alfabetu Morse'a z 1906 roku, przyjrzeć się pracującym śrubom Bembridge, wyeksponowanym w starej maszynowni czy rewelacyjnemu modelowi korwety typu Flower. Dodatkowo jednostce będzie towarzyszyć 45-letnie auto, duma Wielkiej Brytanii, które w latach 60-tych było najdroższym samochodem na świecie.

Więcej informacji tutaj