Docelowo chcą produkować 500 wagonów rocznie. Na początku będą to tzw. węglarki, czyli wagony do przewozu towarów masowych. Grupa PKP CARGO i amerykański potentat Greenbrier, jeden z największych na świecie producentów taboru, rozpoczynają w Szczecinie wspólną produkcję wagonów towarowych.

PKP CARGO w uruchomienie linii produkcyjnej w Szczecinie zainwestuje blisko 11,5 mln zł. Zostanie ona zbudowana w należącym do PKP CARGOTABOR Zakładzie Napraw Taboru w Szczecinie. Dysponuje on odpowiednimi warunkami lokalowymi i zapleczem technicznym.

Docelowo będzie tam powstawać około 500 wagonów rocznie. W pierwszej fazie projektu produkowane będą tzw. węglarki, czyli wagony do przewozu towarów masowych, a po osiągnięciu zakładanych mocy produkcyjnych, także inne typy wagonów.

Ruszają na początku przyszłego roku

Produkcja, przy której zatrudnienie ma znaleźć około 150 osób z PKP CARGO i z rynku pracy, ruszy w I kw. 2016 roku.

- W ciągu najbliższych 10 lat PKP CARGO wymieni tabor na nowoczesny. Uruchomienie produkcji wagonów wewnątrz Grupy PKP CARGO pozwoli zaspokoić nasze zapotrzebowanie, przy jednoczesnym wykorzystaniu potencjału posiadanego zaplecza warsztatowego. Dzięki współpracy z światowej klasy producentem taboru, uzyskamy dostęp na najnowocześniejszych technologii produkcji wagonów – mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP CARGO ds. operacyjnych.

Na początku pracę znajdzie 150 osób, później wiecej

PKP CARGO i Greenbrier Europe Wagony Świdnica list intencyjny w sprawie uruchomienia produkcji wagonów podpisały 1 lipca. W ramach współpracy Greenbrier dostarczy niezbędną dokumentację, technologię, standardy kontroli jakości oraz wyposażenie linii produkcyjnej. Po stronie PKP CARGOTABOR, spółki z Grupy PKP CARGO, będzie m.in. zapewnienie wykwalifikowanej kadry produkcyjnej i administracyjnej oraz zaplecza warsztatowego.

- Greenbrier to amerykański potentat w produkcji taboru, notowany na nowojorskiej giełdzie. Razem stworzymy nowoczesny zakład produkcji wagonów w Szczecinie, ważnym dla PKP CARGO punkcie na mapie Polski. Warta ponad 10 mln zł inwestycja oznacza produkcję tysięcy wagonów w ciągu najbliższych lat, a w dalszej perspektywie możliwość zwiększania liczby wytwarzanych wagonów oraz zatrudniania dodatkowych pracowników ze Szczecina i okolic – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP CARGO.

Produkcja własnych wagonów obniży koszty pozyskiwania nowego taboru przez PKP CARGO w porównaniu do zakupu gotowych wagonów od zewnętrznych producentów. Obecnie PKP CARGO posiada ponad 61,5 tys. wagonów towarowych. Wiek większości z nich przekracza 25 lat.

 

Grupa PKP CARGO jest liderem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i drugim największym operatorem w Unii Europejskiej. Powstała w 2001 roku. Oferuje klientom zintegrowane usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy (największa flota taboru w Polsce), samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe dla kilku tysięcy klientów na terenie Polski, Słowacji, w Czechach, Niemczech, Austrii, Belgii, Holandii, Węgrzech oraz Litwie. W marcu 2015 roku spółka podpisała umowę o strategicznej współpracy z HZ Cargo, chorwackim przewoźnikiem kolejowym, a w maju przejęła 80 proc. udziałów w Advanced World Transport, drugim co do wielkości kolejowym przewoźniku towarowym w Czechach.